2019-05-26 07:00:00 • 2 min lezen

Pop
7,5

Minor Poet - The Good News (EP)

Minor Poet is terug. Het muzikale project van de Amerikaan Andrew Carter is na het succesvolle debuutalbum And How uit 2017 terug met de EP The Good News.

Phil Spector en Brian Wilson
Op deze nieuwe EP staan zes nieuwe tracks. De onbezorgde opener ‘Tabula Rosa’ wordt gekenmerkt door duidelijke 70’s-invloeden. Sterker nog, na een kleine twee minuten is er ineens een bruggetje waarna het nummer in een soort van Doo-Wop versie verder voortkabbelt naar het einde. Zo wordt dit album gekenmerkt door een soort van “Sunshine-pop” waar je eigenlijk alleen maar een glimlacht van op je gezicht kunt krijgen. Carter and co-producer Adrian Olsen (o.a. Natalie Prass) waren op zoek naar het geluid van Phil Spector en Brian Wilson en samen met de bandleden waar Carter mee tourt werd laagje na laagje over elkaar gemixt. Bij nummer als ‘Tropic Of Cancer’ is het niet moeilijk de vergelijking met The Beach Boys te trekken en het geluid van The Ronettes’ hit ‘Be My Baby’ waart als een geest rond in ‘Museum District’. En al die invloeden komen bij de afsluiter ‘Nude Descending Staircase’ nog één keer bij elkaar; luister naar de vocale harmonieën, het geluid van de drums, de saxofoon op het einde en het karakter van de productie. Als een warm bad!

Het slechte nieuws bij The Good News is dat het maar zes tracks heeft met een speeltijd van een kleine twintig minuten. Het goede nieuws is de kwaliteit van de zes nummers. Nét dat kleine beetje nostalgie, dat beetje vintage in combinatie met sterke productie. Op naar een volwaardig album. Veel luisterplezier.

Pop