Miss Tess - The Moon Is An Ashtray

Label : Rights Records

2020-03-24 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Jazz / Rock 'n Roll / Soul
8

Miss Tess - The Moon Is An Ashtray

De onafhankelijke singer/songwriter Miss Tess is terug met een nieuw album. Ze heeft er drie jaar aan gewerkt maar met The Moon Is An Ashtray lijkt het alsof de Amerikaanse singer/songwriter de juiste mix van “old-school” jazz, blues, soul, Rock ’n roll gevonden heeft en ze voegt er nog een ”vintage twist” aan toe.

Vintage
Dit nieuwe album is opgenomen in de studio van producer Andrija Tokic (Alabama Shakes) met behulp van analoog opnameapparatuur en instrumenten. De vraag is natuurlijk of we naar een album vol met gezapige muziek luisteren met een knipoog naar de jaren ’30 of dat dit simpelweg een originele plaat is met een soort van vintage-achtig, uitdagende sound? Misschien is ’I Wanna Be A Cowboy’ wel het meest karakteristieke nummer om dit te onderschrijven; begeleidt door een Honky-tonk piano en een contrabas klinkt de hier en daar jodelende Tess alsof we live in een verder verlaten bar staan. Overigens was muziek in het gezin belangrijk want vader speelde in een Big Band en moeder speelde contrabas. Bij ‘het opwindende en swingende ‘Take It Easy’ is die Honky-tonk piano er weer maar nu combineert ze Rock ’n roll en Countryrock. Zo weet de uit Boston afkomstige singer/songwriter gaandeweg het album moeiteloos verschillende stijlen als country, jazz, Rock ’n roll en blues met elkaar te verweven en door de specifieke opnameapparatuur krijgt het geheel dat vintage gevoel dat we nog uit vervlogen muzikale tijden kennen.

Zwart-wit tijdperk
Miss Tess, al jaren actief binnen de DIY-muziekwereld, opent met het langzame en zorgeloos klinkende ‘The Truth Is’; de enige cover (Dave Godowsky) op dit album want verder schreef ze alles zelf. Vervolgens is daar met ‘True Flood’, een duet met Rachael Price van Lake Street Dive, één van de hoogtepunten van dit album. Het nummer heeft een heerlijke soul-groove en zou prima passen bij het legendarische Stax-label. ‘Gamblin’ Man’ is lekkere countryrock met Thomas Eaton op gitaar, ‘If You Don’t Know How To Love Me’ is een droevige break-up countryballad terwijl Tess op ‘Sugarbabe’ weer country en blues “Southern Style” combineert. Het geheel vormt een prima album met een heel aparte stijl en geluid waarbij we het gevoel hebben naar een afgestoft, vergeten album te luisteren van een artiest uit het zwart-wit tijdperk. De ook weer retro klinkende titelsong krijgt vorm door de pedalsteel en kent wel een wat psychedelisch karakter. Kern van de tekst is dat Miss Tess stelt dat als je beter naar de vaak geromantiseerde maan kijkt  dit hemellichaam veel meer op een asbak lijkt….. Afsluiten doet ze met het rustige ‘Riverboat Song’ waar ze nog één keer om haar onnavolgbare wijze smaakvol jazz, country en blues samensmelt.

Haar muziek wordt in de VS wel eens “Modern Vintage” genoemd en waarschijnlijk komt dat dicht bij de kern. Natuurlijk is de muziek van Miss Tess niet wereldschokkend, rauw en kleurt ze ook niet echt buiten de lijntjes. Wel weet ze op haar eigenzinnige manier een sfeer te creëren die authentiek is en een tijdloze sound. Een aanrader voor liefhebbers van diverse stijlen met een nostalgisch sausje. Veel luisterplezier.