2015-02-01 07:00:00 • 6 min lezen

Mister & Mississippi - We Only Part To Meet Again

Label : V2 Records Eindoordeel : 8

De opvolger van het titelloze debuut zag 30 januari eindelijk het levenslicht. Met We Only Party To Meet Again krijgt deze Nederlandse formatie wellicht de gewenste de doorbraak naar een internationaal podium.

Talenten van het jaar 2013 Het jaar 2013 was al een topjaar voor Mister & Mississippi. Het titelloze debuutalbum werd meer dan goed ontvangen, de band scoorde een 3FM Megahit en als klap op de vuurpijl een ware Edison. De clubtour die volgende was ook succesvol en de band stond zelfs op het prestigieuze SXSW-festival in Austin, Texas. De afgelopen periode is men vooral bezig geweest met het schrijven en opnemen van nieuw materiaal. Het schrijven neemt Maxime Barlag vooral voor haar rekening, maar ook Samgar Jacobs heeft op dit album zijn aandeel. Het proces is vaak eerst het schrijven van een nummer dat de juiste “sfeer” moet hebben en vervolgens komen dan als vanzelf de teksten. Op dit nieuwe album is één van de nummers gewijd aan het overlijden van de moeder van Maxime.

Het album; melodieus en persoonlijk Met ‘Meet Me At The Lighthouse’, dat al als single vooruitgesneld was, wordt afgetrapt. Lekker melodieus en warm en de aangename stemgeluiden van Maxime Barlag en Samgar Jacobs vormen voor een rijke sound. Dát de band zich heeft doorontwikkeld en nieuwe grenzen opzoekt blijkt bijvoorbeeld uit ‘In Between’; een wat steviger nummer waar gitarist Tom Broshuis de ruimte krijgt om te excelleren; resultaat is een puntgave metalachtige gitaarriff. Vaak beginnen de nummers van Mister & Mississippi sober om gaandeweg verder te ontplooien; ook bij de melancholieke en persoonlijke titelsong is dit het geval. Eén van de betere nummers op dit album is ‘Where The Wild Things Grow’; een prachtige melodie als basis, mysterieus en de prachtige stem van Maxime. Lekkere folky uptempo nummers zijn bijvoorbeeld ‘The Filthy Youth’ en ‘Shape Shifter’, waarbij de eerste door de blazers nog een extra dimensie krijgt. Met het subtiele en minimalistische ‘A Song For The Quiet Ones’ krijgt het album een toepasselijk einde.

Eindoordeel Warm, melodieus maar met meer body en pit. Het viertal is klaar om over de Nederlandse grenzen heen te kijken want dit album is er één met de potentie van internationale allure. Prachtige melodieën die door strijkers en blazers een extra dimensie krijgen en versterkt worden door goede teksten. Het blijkt dat de lofzang van 2013 terecht is geweest. We Only Party To Meet Again is een prachtplaat geworden. Veel luisterplezier.

Mister & Mississippi zijn in februari vooral door met een promotietournee en vanaf 5 maart met een clubtour. Concertzalen die aangedaan worden zijn oa.: 5 maart                Effenaar in Eindhoven 7 maart                Metropool in Hengelo 8 maart                Where The Wild Things Are in Zeewolde 12 maart              Oosterpoort in Groningen 13 maart              Doornroosje in Nijmegen 14 maart              Muziekgieterij in Maastricht 15 maart              Paradiso in Amsterdam