2016-07-26 07:00:00 • 4 min lezen

Mitski - Puberty 2

Label : Dead Oceans Eindoordeel : 7

De in New York woonachtige Mitski bracht onlangs haar nieuwste album Puberty 2 uit op het onafhankelijke platenlabel Dead Oceans. Overigens is de link tussen de titel en de pubertijd ver te zoeken.

Ze heeft in vele landen gewoond Mitski verrast met opener ‘Happy’; het begint met wat pulserende synthklanken en de Japans/Amerikaanse die haar eerste couplet zingt maar gaandeweg ontpopt er een heuse indie rocksong waarbij de saxofoon het nummer naar een hoger niveau tilt. Daarna volgt het punk-achtige ‘Dan The Dancer’ en het melancholische ‘One More To See You’ waarin het universele thema van de onbeantwoorde liefde voorbij komt. Zo kent Puberty 2 een aardig gevarieerde opening en wordt vooral duidelijk dat deze Japans/Amerikaanse eigenzinnig is en een eigen wil heeft. Wellicht dat het vele verhuizen tijdens haar jeugd (ze woonde oa. in Maleisië, Congo, Turkije en andere landen) hier mede debet aan is.

Sommige nummers voelen als niet afgerond Ook het tweede deel blijft boeien. Het wat stevigere ‘Your Best American Girl’ vormt een fraai contrast met het wat donkere en psychedelische ‘I Bet On Losing Dogs’ dat qua stijl misschien wel doet denken aan de muziek van Siousxie & The Banshees. Met het akoestisch punkachtige ‘My Body’s Made Of Crusched Little Stars’ vliegt ze misschien wat uit de bocht om vervolgens het beste in haar boven te halen in de emotioneel klinkende ballad ‘Thursday Song’. Overigens laten de songteksten voldoende ruimte tot ieders interpretatie. Punk rocksong ‘A Loving Feeling’ is wat aan de korte kant met zijn anderhalve minuut maar dat gemis wordt weer gecompenseerd door het zwaar op de elektronica leunende ‘Crack Baby’, overigens één van de meest intrigerende nummers op dit album. Op Puberty 2 sluit Mitski af met het nog geen twee minuten durend akoestische ‘A Burning Hill’, en ook dit nummer had langer mogen duren.

Eindoordeel Een album dat de een ontzettend zal bekoren en de ander na één luisterbeurt onaangedaan zal achterlaten. Toch laat Mitski horen veelzijdig en eigenzinnig te zijn al heb je al luisterend wel het gevoel dat bepaalde nummers niet geheel afgerond zijn. Puberty 2 heeft niets meer met pubertijd te maken en het maakt ons nieuwsgierig naar dat wat nog komen gaat; op naar een vervolg. Veel luisterplezier,