Verdienstelijk debuut van Schotse Folk-formatie Modern Studies

2017-12-04 07:00:00 • 2 min lezen

Folk
7

Modern Studies - Swell To Great

Swell To Great is het debuutalbum van de Schotse band Modern Studies. Emily Scott en Rob St. John waren al eerder actief binnen de Schotse folkmuziek toen ze eigenlijk geraakt werden door het geluid van een bepaald Victoriaans orgel. En dat orgeltje horen we ook op dit sfeervolle debuut.

Label : Fire Records / Konkurrent

Traditionele Folk
Op de opener ‘Supercool’ is dat geluid meteen aanwezig en waarschijnlijk haken er ook een aantal luisteraars af als je op de achtergrond van dit rustige nummer het orgelgeluidje steeds maar weer voorbij hoort komen. De band is inmiddels uitgebreid met Pete Harvey en Joe Smillie en natuurlijk doen we de band tekort om op dat orgel te focussen. ‘Black Street’ is een heel mooi ingetogen folksong met een minimalistisch instrumentarium waarbij de stem van Emily Scott heel mooi bedeesd klinkt. Ook ‘Father Is A Craftsman’ is een nummer dat gaandeweg toch wat frivoler gaat klinken maar nog steeds dat heerlijke traditionele karakter behoudt.

Gevoelige melodielijnen
Na het boeiende begin van dit debuut is daar dan ‘Bottle Green’, waarschijnlijk één van de beste tracks op het album waarbij Emily Scott het nummer naar een hoger niveau weet te tillen. Daarna verandert het karakter van het album. Op sommige nummers pakt men écht terug naar de traditionele folk zoals op ‘The Bold Fisherman’ waar we nu ook St. John horen. Zo blijft het viertal vasthouden aan mooie, gevoelige melodielijnen waarbij de band niet terug valt op synthesizers en vooral alles natuurlijk en analoog laat klinken. Soms klinken nummers wat experimenteel zoals ‘Today’s Regrets’ en ‘The Sea Horizon’ maar altijd kun je de muziek terug herleiden naar folk. Bij ‘Ten White Horses’ heeft het begin zelfs een klassiek karakter door het pianospel. Tussendoor is daar nog ‘Divebombing’, ook één van de betere tracks van het album. Afsluiter ‘Swimming’ kunnen we weer als folk benoemen en nu is de tweestemmigheid van St. John en Emily opvallend.

Behoudens de opener is het orgel nergens prominent aanwezig dus als je bij de eerste opener op het verkeerde been wordt gezet; geen probleem en luister het album maar eens af. Swell To The Great is vooral een plaat die beïnvloed is door folkmuziek waarbij traditionele instrumenten de spreekwoordelijke klankkleur bepalen. Aanknopingspunten voor een vervolg zijn er zeker waarbij het stemgeluid van Emily Scott een belangrijke troef is. Verder is het een karakteristiek Brits album met een wat melancholisch karakter. Veel luisterplezier.

Folk