Modern Studies - Weight Of The Sun

Label : Fire Records

2020-05-14 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop
8

Modern Studies - The Weight Of The Sun

Op het derde album van Modern Studies, getiteld The Weight Of Sun, horen we geen schokkende muzikale wijzigingen. Het is veel meer het nog verder uitdiepen en ontwikkelen van de sound waar deze Schotse formatie inmiddels naam mee heeft gemaakt.

Tegenpolen
De Brits/Schotse band opent prachtig ingetogen met ‘Photograph’; een rustig nummer dat door de uiteenlopende klankleuren van Emily Scott en Rob St. John haast een wat onderkoeld karakter meekrijgt. Want dat blijft natuurlijk toch een vreemde gewaarwording, die haast nors aandoende stem van St. John en de elegante en loepzuivere stem van Emily. Dat de band zich steeds verder ontwikkelt blijkt wel uit de nummers die wat meer vaart meekrijgen zoals een track als ‘Run For Cover’. Dat de oneindig anders klinkende stemmen toch bij elkaar passen en complementair zijn bewijst de band wel bij ‘Heavy Water’; de helderheid van de stem van Emily is zo verschillend dan die “eikenhouten” stem van St. John maar ze geven deze Indiepoptrack wel het juiste karakter. ‘She’ is mooi en met ‘The Blue Of Distance’, gebaseerd op het boek van Rebecca Solnit, is met recht een popsong.

Soepele melodieën
Maar natuurlijk zijn er ook de nummers die een haast etherische rust laten neerdalen. Het meeslepende ‘Corridor’ dat op een prachtige melodie deint of het innemende en mysterieuze ‘Signs Of Use’ zijn werkelijk hele mooie nummers die in de kern tot de Folkmuziek gerekend kunnen worden. De beide bandleden Pete Harvey (multi-instrumentalist) en Joe Smillie (drums, percussie) mogen dan ook niet onvermeld blijven. Melancholie viert hoogtij bij ‘Back To The City’, mede door die Bariton-achtige stem van St. John, en daardoor krijgt het ook een wat traditioneel randje. Zelfs een ogenschijnlijk simpel of eenvoudig nummer als ‘Jacqueline’ wordt door de band gepromoveerd tot een haast sereen Folkpopliedje. Zo blijft de band vasthouden aan soepele melodieën en smaalvolle arrangementen die de nummers daadwerkelijk tot een grote hoogte tillen. Met afsluiter ‘Shape Of Light’ laat Modern Studies nog één keer die kalmte over ons neerdalen, als ware het een warme deken.

De twaalf mooi gearrangeerde nummers betekenen een kleine drie kwartier speeltijd. En die tijd kom je makkelijk door want het album klinkt als een klok. Modern Studies levert met The Weight Of Sun absoluut hun beste en meest uitgebalanceerde album af. Natuurlijk herkennen we de Britse “netheid” en kleurt de band keurig binnen de lijntjes. Toch moeten we tot de slotconclusie komen dat die nieuwe album een intelligent, vernuftig en licht-in-het-hoofd makend Folkpop-album is geworden. Veel luisterplezier.

Folk / Pop