Mogwai - As The Love Continues

Label : PIAS

2021-02-21 07:00:00 • 3 min lezen

Progrock
8,5

Mogwai - As The Love Continues

De Schotse progrock-band Mogwai draait inmiddels al een kleine kwart eeuw mee en heeft een indrukwekkende discografie opgebouwd, verdeeld over eigen albums maar ook met soundtracks voor diverse films. Toch is het altijd weer spannend om met een nieuw album kennis te maken en met As The Love Continues is dat niet anders.

“Kwade Geest”
In 1997 maakten we kennis met de band die rondom Stuart Braithwaite is geformeerd. Nog steeds zijn er drie leden van het eerste uur actief in de band die met Young Team debuteerde en in 1999 met Come On Die Young indruk maakten met hun over het algemeen instrumentale filmische soundscapes. Overigens betekent Mogwai “kwade geest” en ontleent de band zijn naam eigenlijk aan een personage uit de film Gremlins. Met enkele gesproken woorden opent Braithwaite ‘To The Bin My Friend, Tonight We Vacate Earth’ het nieuwe album, waarna het nummer door subtiel toetsenwerk vorm krijgt maar  halverwege dan écht tot ontbranding komt.

Onderhuids
Ook ‘Here We, Here We, Here We Go Forever’ kent een opening met piano en synths en het klinkt alsof de heren ons het effect van de synths naast dat van de gitaren willen laten ervaren. Na die sterke opening is het mooi dat met ‘Dry Fantasy’ de intensiteit even wat minder wordt maar waarbij er nog steeds die onderhuidse spanning voelbaar is. Zoals bekend blijven de heren van Mogwai het liefst weg bij de microfoon maar zo nu en dan zijn er dan toch die uitzonderingen waar we Braithwaite horen zingen. De IJzersterke toegankelijke single ‘Ritchie Sacramento’ is die uitzondering maar ook hier blijft de nadruk op het instrumentale liggen. Bewust of niet, na dit misschien wel radiovriendelijke track trekken de heren vervolgens alle registers open met het zeven minuten durende ‘Drive The Nail’; met een ongekende intensiteit, breaks en in een complexe structuur is dit waarschijnlijk het hoogtepunt van het album.

Strijkers
Zo blijft As The Love Continues een boeiend album van hoog niveau. ‘Fuck Off Money’, dat begint met een door een vocoder vervormde stem, zorgt voor een soort van geestelijkheid terwijl we het onheilspellende beginnende ‘Midnight Flit’ gaandeweg van gemoedstoestand horen veranderen, mede ingegeven door de strijkers die als een complete verrassing door de heren worden geïntroduceerd. Uiteindelijk overheerst toch weer de duisternis als strijkers en gitaren het gevecht aangaan en laat de band ons na ruim zes minuten verbluft achter! ‘Supposedly, We Were Nightmares’ kent weer die heerlijke diepe basgroove en ‘Cieling Granny’ heeft een wat meer recht-toe-recht-aan rock-karakter. Bij de afsluiter ‘It’s What I Want To Do, Mum’. komt alles nog een keer samen en horen we het resultaat van een band die na al die jaren precies weet hoe ze willen klinken.

Dit nieuwe album As The Love Continues is een solide nieuw muzikaal hoofdstuk van deze band en we kunnen niet anders constateren dat de Schotse formatie in topvorm is. Een heerlijk staaltje Progrock van topklasse niveau met elf boeiende songs die net een uur speeltijd klokken. Veel luisterplezier.

Progrock