Mogwai is terug met een soundtrack : Kin

Label : Rock Action Records

2018-09-04 07:00:00 • 2 min lezen

Rock / Symfonische rock
7,5

Mogwai - Kin (OST)

De Schotse Prog-rock band Mogwai is terug met Kin. De band die sinds de mid-jaren ’90 een indrukwekkende staat heeft opgebouwd met instrumentale Post-rock en Prog-rock texturen heeft met deze soundtrack een primeur te pakken; het is hun eerste officiële soundtrack.

Soundtrack voor een Sci-Fi misdaadfilm
Het album opent met ‘Eli’s Theme’; met enkele piano-akkoorden met een monotoon klinkend drone-achtig geluid op de achtergronden is, ondanks de eenvoud, de spanning voelbaar en met gesloten ogen vormen zich als vanzelf beelden die langzaam voorbij drijven. Ook het volgende nummer ‘Scrap’ kent met de ingetogen synths en piano een wat rustige soundscape. Het schrijven van het materiaal van deze soundtrack gebeurde overigens grotendeels tijdens de tour van afgelopen jaar. De band ging in op de uitnodiging van de gebroeders Jon en Josh Baker, de makers van deze Sci-Fi misdaadfilm, die overigens groot liefhebber zijn van deze progrock band uit Glasgow. Hoofrollen in de film worden vervuld door o.a. Jack Reynor, Zoë Kravitz, Carrie Coon, James Franco & Dennis Quaid.

”it was cool to work on something a bit lighter”
Voor deze Schotse Post-rock band is het overigens de eerste keer dat ze de eer hebben om de muziek voor een soundtrack te maken. Het geheel klinkt wat meer mainstream dan dat we gewend zijn van deze band waarbij er wat zwaar geleund wordt op synths. Iets wat niet vreemd is omdat we hier ook met een Sci-Fi actiefilm te maken hebben. Overigens was gitarist Barry Burns hier ook openhartig over in een interview. “Yeah, it is a bit more poppy, you’re totally right, really quite different from the usual Mogwai sound. / it was cool to work on something a bit lighter, with lyrics and everything!”. Centraal geposteerd is het epische ‘Donuts’ dat inmiddels ook als trailer voor de film is uitgebracht. Verder is daar het onheilspellende ‘Funeral Eye’ en de meeslepende titelsong; een nummer dat misschien wel het dichtst bij het bekende geluid van de band benaderd. Met afsluiter ‘We’re Not Done, begeeft de band zich zelfs op volstrekt onbekend terrein; Het nummer klinkt niet alleen erg mainstream, ook de vocalen vormen een uitstapje waar de heren zich niet heel gemakkelijk bij voelen.

Kin is een soundtrack maar ook een oprecht goed album van Mogwai geworden. De sound is misschien iets subtieler door de vele synths maar de soundscapes zijn werkelijk prachtig. Het wekt zeker de nieuwsgierigheid om de film te gaan bekijken maar het album is sterk genoeg om ook zonder de visuele beelden te boeien. Veel luisterplezier

Rock / Symfonische rock