2017-02-28 07:00:00 • 8 min lezen

Moiré - No Future

Label: Ghostly International Eindoordeel : 7

Het tweede album No Future van Moiré dat bol staat van Dance Music biedt ons een inkijk in zijn niet al te opgewekte blik op de hedendaagse wereld.

Een psychedelisch effect en niet alleen qua muziek De naam of begrip Moiré kennen als een soort van psychedelische effect dat kan ontstaan als gelijksoortige stoffen patronen op elkaar geprojecteerd worden of als er rasters bij het afdrukken van foto’s worden gebruikt. Een en ander is ook wel herkenbaar in de albumhoezen van deze in Londen woonachtige producer. De titel No Future past ook prima in deze beeldvorming omdat Moiré aangeeft dat ontwikkelingen zo snel gaan het nog maar de vraag is of we alle ontwikkelingen in de nabije toekomst wel kunnen bevatten en bijhouden. Zelf zegt hij hierover : “It Feels Like Everything Is Disappearing In Front Of Us, Almost Like Someone Is Pulling The Carpet From Beneath Our Feet, And We Can’t Do Anything About It”. Kortom, met dit gedachtengoed wordt No Future misschien zelfs wel beangstigend.

House, Acid en industrieel De ietwat sombere kijk op het hedendaagse is terug te horen in de tracks 12 tracks op dit tweede album van Moiré. Het album opent vrij duister met ‘Sequence 1’ een sfeer die hier wordt neergezet zal het hele album gehandhaafd blijven. Luister maar eens naar ‘Secret Window’, een nummer dat best grimmig over komt en een vrij industrieel karakter kent door de alsmaar aanhoudende pulserende beats. Het geheel is een combinatie van techno, house en acid-sound. ‘Opium’ heeft haast iets bezwerends en knalt werkelijk uit de speakers. Overigens is niet alles instrumentaal want op nummers als ‘Lost You’ en ‘Bootleg’ is er een gastrol weggelegd voor MD DRS en op het redelijk minimalistische ‘Facade’ is het James Massiah die woorden spreekt waardoor ook dit nummer wel een extra dimensie krijgt. De dub techno afsluiter ‘Auteur’ is ook weer dreigend ondanks het feit dat Moiré de beat hier heeft weggelaten en hij synths gebruikt om dit gevoel over te brengen.

Eindoordeel No Future is een album dat bol staat van dance. Of het nu in deze vorm is of dat er nog de nodige remixes van tracks uitgebracht zullen worden. De toon is wat somber en cynisch, wat op basis van de motieven best begrijpelijk is. Al met al is No Future een ambitieus album geworden dat vooral in de dance-scene en liefhebbers van dit genre zijn publiek zal vinden. Veel luisterplezier.