Nieuw album singer/songwriter Molly Burch vol aangename "retro"sound

Label : Captured Tracks

2018-10-10 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Molly Burch - First Flower

Twee jaar na haar goed ontvangen debuutalbum Please Be Mine is de Amerikaanse singer/songwriter Molly Burch terug met een nieuw album. Op First Flower heeft ze haar verbroken liefde definitief achter zich gelaten.

Inspiratieloos
De in Los Angeles geboren Molly Burch heeft inmiddels haar rust gevonden in Austin, Texas. In een interview vertelde ze dat ze verbaasd was dat haar muziek mensen hielp met hun eigen verdriet. (“I was really blown away with how many people told me that the music has helped them through their own break-up”). Ze tourde door de VS en Europa en na terugkeer in het warme Texas was er geen inspiratie meer, ondanks de zee aan vrije tijd. Toch vond ze een bepaalde modus en toen de eerste nieuwe songs vorm kregen, kwam het natuurlijke proces van liedjes schrijven weer terug. Vanwege de “hurricanes” zat Molly soms dagen opgesloten met bandlid én vriend Dailey Tolliver die gitaar speelt en het eindproduct First Flower kreeg gaandeweg vorm.

Een heerlijk aangename “retro”-sound
Het album bestaat uit een elftal lichtvoetige songs waar Molly laat horen over een krachtige stem te beschikken met een groot bereik; van laag naar hoog. De melodieën zijn niet diepgravend en door het sobere instrumentarium wordt de stem van Molly nog meer in de etalage gezet. Luister maar eens naar ‘Next to Me’ waar we vooral die donkere kleur van haar stem horen terwijl we op een nummer als ‘Without You’ zo’n heerlijk retro geluid krijgen alsof we weer terug zijn in de jaren ’60. Op een nummer als ‘To The Boys’ wordt ze wat persoonlijker en dit nummer heeft een wat jazzy karakter meegekregen, mede door het heldere gitaarspel van Tolliver. Nummers als ‘Dangerous Place’, ‘Candy’ en ‘Next To Me’ klinken heerlijk vertrouwd en vertellen het verhaal van het overwinnen van angsten en mislukkingen in het leven. Op het einde van het album neemt Molly gas terug; Het ijzersterke ‘Nothing To Say’ klinkt heerlijk zwoel en de ballad en afsluiter ‘Every Little Thng’   (“All the days I do try to be good / And so kind / Sometimes it is hard to live / That is why we must forgive”).

First Flower is een meer dan prettig album waar de ontspannen stem van Molly heerlijk tot bloei komt maar waarbij de credits ook naar Tillover moten gaan vanwege zijn luisterrijke gitaarwerk. Mooie verhaallijnen, niet te complexe teksten en herkenbare teksten maken het plaatje compleet. Zelf zegt ze hierover: “I wouldn’t want someone who listens to my music to think that I have it all figured out. I don’t. First Flower is me being transparent.” Zo is het maar net. Veel luisterplezier.

Molly Burch live:
27 november; Paradiso, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter