2017-02-21 07:00:00 • 5 min lezen

Molly Burch - Please Be Mine

Label: Captured Tracks Eindoordeel : 7,5

En weer is daar een interessant debuut op  het Captured Tracks label. Het romantische debuut van Molly Burch dat doet denken aan muziek uit vervlogen tijden neemt je mee in haar beleving van verloren liefdes, eenzaamheid en hereniging.

Please Be Mine werd in “one take” opgenomen Molly Burch werd in Los Angeles aan de westkust van de USA geboren en groeide op in een muzikaal gezin. Als de dochter van een schrijver/producer als vader en een moeder als castingdirector, werd Molly omgeven door muziek van artiesten als Nina Simone, The Everly Brothers en andere bekende namen. Ze studeerde “Jazz Vocal Performance” aan de universiteit in Asheville, North Carolina waar haar voorliefde voor de muziek verder werd vormgegeven. Het universele thema komt dan weer voorbij als een gebroken hart haar naar Austin, Texas, drijft waar ze zich laat onderdompelen in muziek van artiesten als Dusty Springfield, Patsy Cline en anderen. Deze muziekstijl is overigens wel mede bepalend geworden voor haar eigen geluid op Please Be Mine. Op enig moment kwam Dailey Toliver, gitarist en oude liefde van Molly, over naar Austin en de liefde laaide weer op. Samen besloten ze met producer Dan Duszynski de studio in te duiken en het complete album werd vrijwel op één dag in één “take” opgenomen, wat blijkbaar een hele prestatie op zich is.

Een aaneenschakeling van romantiek De eerder genoemde achtergronden vormen het geluid van Molly Burch; een beetje rokerige stem waardoor alles wat zwoel klinkt, de voorliefde voor muziek uit het verleden en het subtiele gitaarspel van Toliver geven kleur aan thema’s als verbroken liefdes en gelukkige herenigingen. Lekkere singer/songwriter muziek die onmiskenbare invloeden uit “Doo Wop muziek” in zich heeft zoals bij ‘Fool’ en op ‘Not Today”. Opener ‘Downhearted’ is daarentegen wat completer en wordt daarmee meteen gepromoveerd tot één van de beste songs van dit debuutalbum. Op het soepele ‘Wrong For You’ horen we een iets andere Molly en ook dit nummer is met zijn soulinvloeden erg sterk en haar stem klinkt hier wel erg prettig. ‘Torn To Pieces’, een nummer dat verhaalt over de eenzaamheid, kabbelt lekker voort en boeit zonder dat het complex wordt. Titelsong ‘Please Be Mine’ is de overtreffende trap van een liefdesverklaring en hier drenkt Molly zich als het ware in zelfmedelijden. Dat de songs vaak autobiografisch zijn blijkt ook wel bij de romantische en tranentrekkende afsluiter ‘I Love You Still’, waarbij Molly voor de laatste keer haar liefde voor Dailey Toliver hardop uitspreekt.

Eindoordeel Please Be Mine klinkt lekker weg; een dromerige singer/songwriter plaat waarop Molly Burch laat horen over een aangename stem te beschikken en het album laat klinken alsof het vergeten vinylplaat is uit je muziekcollectie uit de seventies. Een beetje folk hier, een vleugje jazz daar en dat in combinatie met dat toch ietwat minimalistische geluid. Maar het geheel klopt wel en doet misschien wat denken aan het geluid van Mac Demarco, toevallig of niet, ook een singer/songwriter die uitkomt op het Captured Tracks-label. Een prima debuut en de nieuwsgierigheid naar een opvolger is gewekt. Veel luisterplezier.