2016-10-30 07:00:00 • 4 min lezen

Mooi Wark – D’r Op! Of Gien Vreten!

Mooi Wark – D’r Op! Of Gien Vreten! Label: Prent Music Eindoordeel: 7,5

Het boerenrock verhaal van de Drentse band Mooi Wark is inmiddels al zo oud als de laatste hits van Normaal. De populariteit van deze band is groter dan vele mensen kunnen voorstellen. Daar waar de Bokkers hun snelle populariteit in poppodia festivals en feesten realiseert, zijn de heren van Mooi Wark al jaren de koningen van de feesttenten in dorpen en gehuchten van Nederland. Regelmatig waren ze de “huisband” van het Zwarte Cross festival om de provinciale bezoekers te verwelkomen in het leven van Vrouw-sjouwen, Bierschuiven en Buikschuiven. Ook op het nieuwe album zijn de dubbele bodems in de teksten voor de hand liggend. “Storm in de Tent” met drank, bier en veul vrouwen krijg je snel de tent op de kop. Ja, de band zal niet snel gesponsord worden door een 18 Nix campagne. “Ik Hol Van Zoepen”, “Drink Een Bier Met Pa” of “Oh Wat Maokt Dat Now Uut” zegt genoeg. Om de waardige opvolgers van Normaal te worden, zijn de songs “Met de Bek Op De Trekker”, “Schone Arbeit Mit Bumsen Grethel” of “Kleine Dingen Worden Zomaor Groot” nog wat plat. Muzikaal weet men hun helden zeker te benaderen. Van de boeren rock and roll met Status Quo riffs (“Wij Doet Ut Zo”) tot een lekkere blues waar de drama van afdruipt weet men goed te vertolken. Met het “Vies Vals Kreng” komt Normaal gitarist Paul Kemper aanschuiven, maar of Bruce Springsteen zijn nummer ook zo heeft bedacht, is nog maar de vraag. Het album is weer iets steviger dan hun voorgaande. Nu men weer bij Dick Kemper (VandenBerg) de opnamen heeft gedaan is het oude Mooi Wark geluid ook weer terug.