Moonchy & Tobias - III

Label : Tiny Room Records

2020-11-11 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic / Pop
8

Moonchy & Tobias - III

III is de titel van het nieuwe album van de Amerikaanse multi-instrumentalist Todd Tobias en de Italiaanse zangeres Pat Moonchy. Het is alweer het derde album in een kleine drie jaar van dit samenwerkingsverband.

Filmische soundscapes
Ze hebben allebei hun eigen solocarrière in best uiteenlopende genres; daar waar Tobias zich meer beweegt in het Rockgenre daar vinden we Pat Moonchy vaak terug in de wat dark Ambient hoek. Toch weten de twee elkaar sinds het titelloze debuut uit 2018 prima aan te vullen en dit is inmiddels al hun derde album. Vanaf de eerste tonen worden we meegenomen in die Ambient-achtige, psychedelische soundscapes die haast spookachtig klinken. Opvallend is dat Pat vaak voor de Latijnse taal kiest, iets wat echt zeer ongebruikelijk is. Het geeft de toch al mysterieuze nummers een nog duisterder en authentiek. Zelf zegt ze hierover:  “When I sing in Latin it feels like discovering the details of ancient lives lost in time.”   Nummers als ‘Portus’, ‘Dies Festus’ en ‘Dubium’ roepen haast filmische beelden op die doordrenkt zijn van melancholie. Als er toch een hoogtepunt genoemd moet worden zal dat gaan tussen ‘Petali Caduti’ of ‘Limbi’.

III is een album voor de geoefende luisteraar. Vooral de combinatie van de soms wat neoklassiek klinkende Pat Moonchy en de elektronische Ambient-achtige soundscapes zorgen voor een betoverende luisterervaring. Misschien wat experimenteel maar zeker geen doorsnee album en absoluut een album voor iedereen die eens wat “out of the box” wil luisteren. Veel luisterplezier!

Alternative / Electronic / Pop