2014-09-14 07:00:00 • 11 min lezen

Moonland - Moonland

Moonland - Moonland

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Comeback

De Estlandse band Moonland komt over als een comeback vehikel voor de gevierde zangeres Lenna Kuurma die in haar thuisland nogal een vedette schijnt te zijn. Ikzelf ken haar niet en zal voor deze review ook niet veinzen dat ik dat wel doe. Dat doet de band meer recht en geeft mij de mogelijkheid om de zangprestaties van Lenna op verse merites te beoordelen.

Scandinavië

De muziek op het debuut van Moonland is van het type catchy pop/rock die het midden houdt tussen Roxette en het gros van de female fronted, AOR-achtigen die op dit moment in grote getale uit Scandinavië op ons afkomen. Het ligt allemaal prettig in het gehoor, het spel is uitstekend en Lenna heeft een soort van Amerikaanse snik in haar stem die je bij zangeressen in dit genre veel zult tegenkomen. Tot zover dus allemaal nog avant la lettre. Wat Moonland toch een beetje eigen smoel geeft is het gevoel van melancholie dat niet alleen door de stem van Kuurma heen verweven zit, maar ook door de melodielijnen van (echt alle!) liedjes zelf. Dit is, in essentie, geen plaat om je gelukkig bij te voelen.

Paradox

Op zich levert dat een interessante paradox op, want zo op het eerste gehoor is dit namelijk een hele veilige plaat die ontzettend makkelijk wegluistert. Geen gevaar of spanning te bekennen. Eentje die je moeiteloos zou kunnen opzetten als je ouders op bezoek komen zal ik maar zeggen. Ze klinkt Amerikaans genoeg om moeiteloos daar op de radio gedraaid te kunnen worden. Tenminste, op stations die de jaren ’80 en de big ballads hoog in het vaandel hebben staan. En toch zit er iets zo intens verdrietigs in wat de meer oppervlakkige luisteraar meteen zou moeten afschrikken maar toch niet doet. En eigenlijk is dat best knap.

Mooi

Het gevoel dat stem en muziek elkaar perfect vinden in deze melancholie verleent de meerwaarde aan deze release. Hij zal te soft zijn voor de harde rocker, te hard wellicht  voor de softe popper en toch zouden beiden eens naar deze release moeten luisteren. Moonland levert een interessant debuut af en het zal mij benieuwen hoe en of deze band het spanningsveld tussen rock, pop en weemoed in de toekomst verder weet uit te bouwen.

Lenna: fijn dat je terug bent!

Eindoordeel: 8/10