2014-10-12 07:00:00 • 6 min lezen

Moose Blood - I'll Keep You In Mind From Time To Time

Moose Blood – I’ll Keep You In Mind From Time To Time

Label: No Sleep Records

Eindoordeel: 8/10

Days of emo

Het Britse Moose Blood neemt je op hun debuut CD mee terug naar de gloriedagen van de meer poppy kant van de emo en alternative rock. Rustig openend met het nummer ‘Cherry’ gaat daarna het gas vol los en zitten we meteen in prettig, melodieus vaarwater. Korte songs, vol met uptempo pit, maar zonder het karakteristieke gejank in de zang zoals we dat bij Amerikaanse emo-bands nog wel eens horen.  Daar is dit gezelschap dan toch weer te Europees voor en dat is in deze zeker een troef.

Trendy

Toch klinkt het muzikaal en in de productie wel degelijk als een Amerikaanse band. Op zich bijzonder als je weet dat de streek waaruit Moose Blood komt (Canterbury) bekend staat om haar volstrekt eigen sound (een melodieuze, maar ernstig complexe vorm van jazz en prog). Die sound is hier echter in geen velden of wegen te bekennen. Dit is muziek voor onder trendy Amerikaanse series voor de young adult, met hippe hoofdrolspelers. Over vampieren en zo. Vrijwel elk van de songs hier had ook zondermeer een single kunnen zijn, zo catchy zijn ze.

Niet in de weg

Moose Blood heeft voldoende in haar mars om haar punky, poppy emo geen seconde te doen vervelen. De nummers zijn kort en to-the-point en wijken onderling genoeg van elkaar af waardoor je niet de neiging krijgt om heen-en-weer te gaan skippen. Veel nieuws wordt hier niet geboden of het moet zijn dat de Stürm und Drang de nummers hier niet in de weg zit zoals ze dat bij veel van Moose Head’s soortgenoten wel zit. Hier ondersteunt het de nummers in plaats van ze in te weg zitten.

Kwaliteit

No Sleep Records heeft dit gezelschap gevonden op Bandcamp waar de band al een aantal EP’s had achtergelaten. Het is een duidelijk teken van de kwaliteiten van de heren dat ze zich temidden van het tomeloos grote aanbod op die site toch hebben weten te onderscheiden. Als debuut is ‘IKYIMFTT’ veelbelovend en een iedere rocker die houdt van sterke melodielijnen en high energy songs doet er goed aan eens bij de muziek van Moose Blood te komen buurten.

Eindoordeel: 8/10