Nieuw album Morrissey vol Amerikaanse covers

Label : BMG

2019-06-15 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Morrissey - California Son

De inmiddels 60-jarige Britse alleskunner en misschien wel enfant terrible Morrissey is terug met een nieuw album. California Son bestaat uit twaalf covers uit een Amerikaans verleden die de Brit op zijn eigen wijze neerzet .

Amerikaanse namen
We kennen hem natuurlijk uit de jaren ’80 als frontman van The Smiths en later vanwege zijn solowerk. Niet alle albums worden evengoed ontvangen maar evengoed heeft Morrissey een meer dan respectabele status opgebouwd. Na zijn laatste album Low In High School uit 2017 was het even stil maar nu is hij terug met een 12-tal covers van Amerikaanse artiesten uit de jaren ’60 en ’70 zoals Bob Dylan en Joni Mitchell maar ook minder bekende namen.

Niet alleen bekende artiesten
Bij covers is het natuurlijk een kwestie van smaak. Met de stem van Morrissey is nog steeds niet mis dus het is vooral de productie en de interpretatie die voor positieve dan wel negatieve kritieken zorgt. ‘Morning Starship’ (Jobriath) is waarschijnlijk niet de logische opener als je uit een arsenaal van Amerikaanse klassiekers kunt kiezen maar deze ietwat psychedelische versie kan er prima mee door. Vervolgens komen er nummers voorbij als Don’t Interrupt The Sorrow’ (Joni Mitchell) met wat extra blazers, een hippe uitvoering van ‘Suffer The Little Children’ (Buffy Sainte-Marie) en het swingende ‘Wedding Bell Blues’ van Laura Nyro. Zo zijn het dus niet alleen de grote namen of de grote hits die door Morrissey gecoverd worden, maar ook minder bekende artiesten.

Roy Orbison
Op California Son komen we dus ook covers van écht grote namen tegen zonder een artiest ook maar tekort te doen. Bob Dylan’s ‘Only Pawn In Their Game’ heeft misschien een wat bewust gekozen politieke lading en wordt wat krachtiger neergezet dan het origineel en ‘When You Close Your Eyes’ dat we van Carly Simon kennen heeft ook een wat ander karakter. Opvallend is dat op veel nummers summier en haast onopvallend een mede-vocalist zoals Petra Haden, Ariel Engle en Lydia Night te horen is. Tim Hardin’s ‘Lenny’s Tune wordt ingetogen neergezet en vormt door de aanwezige spanningsboog één van de hoogtepunten van dit album. Met ‘It’s Over’ van Roy Orbison begeeft de Brit zich op glad ijs maar ook hier blijft zijn uitvoering overeind.

Een album vol covers zorgt altijd voor voor- en tegenstanders. Positieve en negatieve kritieken. Morrissey neemt ons bewust mee naar een muzikale periode die hem persoonlijk dierbaar is en heeft voor deze songs gekozen. Daar kunnen wel alleen maar respect voor hebben. Veel luisterplezier.

Pop