2014-02-28 07:00:00 • 6 min lezen

Morrissey - Your Arsenal

Label: Parlophone Eindoordeel: 8,5

Parlophone is druk bezig met het heruitgeven van het oude werk van de eigenzinnige Morrissey, voorheen het boegbeeld van de Britse formatie The Smiths. Het is nu de beurt aan het oorspronkelijk uit 1992 afkomstige Your Arsenal, dat in tegenstelling tot twee andere heruitgaven, in zijn originele glorie nogmaals wordt uitgebracht.

Frontman van The Smiths De titel Your Arsenal kwam niet zomaar uit de lucht vliegen. Eigenlijk is het een samenstelling is van het zinnetje Your Arse and All…..; hou het dus maar op een aardige woordspeling. Morrissey maakte daar in '92 dus Your Arsenal van, een album dat zijn definitieve doorbraak zou betekenen. In de jaren '80 was Morrissey vooral bekend als de frontman van The Smiths, de immens populaire Britse band. Samen met John Marr (hij liet zijn achternaam Maher veranderen) produceerde The Smiths meer dan 90 nummers in de jaren 1982 tot en met 1987 en kende meer dan 15 hits in de Britse charts. In Nederland waren 'Big Mouth Strikes Again' en 'Girlfriend In A Coma' feitelijk de grootste successen. Toch hield de samenwerking redelijk abrupt op en Morrissey ging, min of meer noodgedwongen, solo verder.

Link met David Bowie Na het goed ontvangen Viva Hate uit '88 en het wat minder succesvolle Kill Uncle uit '91 was daar in 1992 het stoere Your Arsenal. Samen met het latere Vauxhall And I wordt dit het beste werk uit zijn solocarrière genoemd. Op Your Arsenal werkt Morrissey samen met Mick Ronson (gitarist van David Bowie) en die invloeden zijn goed terug te horen. Enerzijds die altijd herkenbare, wat monotone, stem van Morrissey en aan de andere kant de glamrock invloeden uit die tijd. Kortom, nummers die strak en direct worden uitgevoerd zonder al te veel franje zonder dat dit ten koste van de kwaliteit gaat. Stevige nummers zoals 'Your're Gonna Need Someone On Your Side', 'Glamorous Glue' en het politiek ietwat gevoelige 'The National Front Disco' worden afgewisseld met de wat rustigere en gevoelige nummers zoals 'We'll Let You Know' en 'Seasick, Yet Still Docked'.

Deze heruitgave bevat geen extra'tjes en is enkel en alleen afgestoft en opgepoetst. Toch is het een kwalitatief hoogstaand album, wat blijkt uit het feit dat het de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan en nu wederom gedraaid kan worden zonder dat je het gevoel hebt dat je twintig jaar terug in de tijd wordt geworpen. Als toegift bevat deze reissue wel een DVD met daarop een volledige registratie van een concert dat Morrissey op 31 oktober 1991 gaf. Wel jammer dat dit net voor het uitkomen van dit album was. Toch klinkt de stem van Morrissey (wederom) geweldig en doet het herinneringen oproepen. Veel luisterplezier.