Debuutalbum Sinister Beat van Morudes

Debuutalbum Sinister Beat van Morudes

2017-01-25 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
8

Morudes - Sinister Beat

Ze herinneren zich hun eerst optreden toen ze een jaar of 6, 7 waren. Inmiddels zijn de broertjes Henrik en Amund Maarud stevige Noorse kerels geworden en hun muziek is dat ook. Maak kennis met de Noorse “Desertrock” die op het debuutalbum van Morudes te beluisteren is.

Label : Snaxville Recordings / PIAS

Familienaam
De naam Morudes blijkt een soort verbastering te zijn van de familienaam van de broertjes Henrik en Amund. In het verleden werden de broertjes vaak verwezen als “The Moruuds” door Amerikaanse artiesten en zo is deze naam eigenlijk wat blijven hangen. De beide broers spelen overigens al een eeuwigheid samen en waren in de beginperiode van hun carrière vooral gericht op het spelen van bluesmuziek en dan vooral “Chicago- en West-Coast Blues”. Na de eerste periode, toen ze vooral samen speelden, was er die periode dat beide heren hun eigen weg gingen en vaak met andere muzikanten initiatieven ontwikkelden en zelfs als band optraden. Aan die wens om als duo een plaat te maken is sinds 2012 gewerkt en zo kan het dus zijn dat nu het debuutalbum Sinister Beat tot stand is gekomen.

“Desert-Blues”, geïnspireerd door bands als The Who, Jimi Hendrix
Vanaf de eerste noten wordt duidelijk dat we hier meer met een rock-album te maken zullen krijgen dan met een album vol met bluesmuziek. Overigens nuanceert Henrik het muziekgenre en geeft in een interview aan dat de band “Desert-blues” maakt, met als kern een magische, hypnotiserende beat. Dat laatste is meer dan herkenbaar. Al luisterend zijn de parallellen met bands als The Who, Led Zeppelin maar vooral The White Strips en The Black Keys makkelijk te trekken. Een nummer als ‘The Crown’ is exemplarisch; een dampende en stampende rocksong zonder dat er te veel gepolijst is aan het nummer. Toch laat het duo meteen daarna zijn veelzijdigheid horen met de melancholische ballad ‘Need Another One’ zonder dat ruwe randje te verliezen.

Album is “live” opgenomen
Centraal op het album staat het bijna negen minuten klokkende ‘True Love’ geposteerd. Een nummer waarbij de invloed van gitaarheld Jimi Hendrix voelbaar zijn. Het nummer wordt stap voor stap uitgebouwd waarbij vooral drums en gitaren de boventoon. Uiteindelijk mondt het nummer uit in een soort van jamsessie. Hoe zal dit live klinken is de vraag die na het luisteren nagalmt? Zo dus, is het antwoord want het gehele album is live opgenomen in de studio. Eén van de weinige nummers die toch wat “bluesy” klinken is het ingetogen ‘Six Feet’. Verder moeten opener ‘A House Where Love Is Gone’ en afsluiter ‘Never Ever’ een eervolle vermelding krijgen en beide nummers doen erg denken aan de sfeer en het geluid van de Black Keys op El Camino.

De beide broertjes Maarud schotelen ons met Sinister Beat een dynamisch, rockend album voor dat behoorlijk gevarieerd is. Ze hebben de hulp ingeroepen van producer Mokkelbost, puur omdat ze door de jaren al zoveel hebben geschreven dat er een schifting gemaakt moest worden. De heren hebben natuurlijk al veel ervaring maar dit is hun debuut als duo. Hou je van het geluid van de Black Keys of The White Stripes dan is Morudes aan absolute aanrader. Een plaat die smaakt naar meer en waarbij je de volumeknop best wat open mag draaien. Veel luisterplezier.

Rock