2016-03-14 07:00:00 • 3 min lezen

Mothers - When You Walk A Long Distance You Are Tired

Label : Wichita Recordings / PIAS Eindoordeel : 6,5

Beeldend kunstenares Kristine Leschper startte in 2013 haar soloproject Mothers op. Inmiddels is deze indie-folk formatie uit Athens, Georgia, uitgegroeid tot een kwartet en is daar het debuut When You Walk A Long Distance You Are Tired.

Beeldend kunstenares

Ze studeerde aan The Lamar School of Art, schreef zelf liedjes en maakte zichzelf ook wat instrumenten eigen. Toen Mothers inmiddels uit een kwartet bestond lag het merendeel van materiaal dan ook al op de planken aangezien Kristine al de nodige liedjes had geschreven tijdens haar studie. Het hoge, soms wat bibberende stemgeluid van Kristine Leschper benadert het geluid van artiesten als Joanna Newsom of Angel Olsen. Verder heeft de band wel een eigen geluid

Een breekbare, heldere stem Opener ‘Too Small For Your Eyes’ tilt een tipje van de sluier op van welke richting Kristine op wilde zonder haar bandleden. Ondersteund door het geluid van een mandoline, een piano en strijkers klinkt haar stem breekbaar en kijkt ze terug naar een relatie niet bracht wat ze hoopte. De verrassing is dan compleet als het album vervolgt met ‘It Hurts Until It Doesn’t; een lekker uptempo nummer waar drums en leadgitaar alom aanwezig zijn het is één van die nummers waar de stem van Kristine zo nu en dan hapert. Ook het met de band geschreven ‘Copper Mines’ klinkt prima. Met ‘Nesting Behavior’ pakt de band terug naar de stijl van de opener; het breekbare stemgeluid dat soms tegen het valse aanleunt, een tokkelende gitaar en wat strijkers.

Het merendeel van de 8 tracks duurt meer dan vijf minuten Bij ‘Lockjaw’ komen de muzikale stijlen en ingevingen van het eerste deel samen; nu bekijkt ze de relatie door de ogen van de ander en zingt hierover “You Love Me Mostly When I’m Leaving” / “This Is How It Often Goes”. Net zoals het merendeel van de nummers op dit album tikt ook deze track de vijf minuten ruim aan. De meeste nummers kennen diverse lagen waardoor je tijdens het luisteren de focus of de rode draad wel eens kwijt kunt raken. De bijna zeven minuten durende afsluiter ‘Hold Your Own Heart’  is misschien wel het hoogtepunt van het album; een bijzondere compositie waarbij het gitaarspel de subtiele basis vormt met wederom die hoge, ietwat schelle en bibberende stem van Kristine Leschper. Vooral het instrumentale deel zal je bijblijven want de laatste minuut schuurt het plotseling tegen de prog-rock aan.

Eindoordeel Een album dat vooral in de hoek alternatief geplaatst kan worden met duidelijke folk en indie-invloeden. Bij het luisteren naar het album raak ik niet overtuigd van de zangkwaliteiten van Kristine Leschper. De meer indie-style utgevoerde nummers zitten muzikaal prima in elkaar. Veel luisterplezier.