Motley Crue – The Dirt (soundstrack)

Labe: Motley rec.

2019-03-31 07:00:00 • min lezen

Melodic Rock
8

Motley Crue – The Dirt (soundstrack)

Sinds afgelopen week is de verfilming van het boek The Dirt op Netflix te vinden. Het verhaal over de band Motley Crue vanuit de herinneringen van bassist en frontman Nikki Sixx. Inmiddels is het een grote hit op Netflix. Motley Crue kent niet de hoeveel hits zoals Queen. Dat wil zeggen dat de band niet populair in Nederland is, maar in de rest van de wereld des te meer. Zoals Queen geen grote act in USA was, is Motley Crue dit wel geweest. Vandaar het succes van de film van deze glamrock act.

Het is niet alleen de populariteit van de liedjes maar vooral het bizarre verhaal. De boys waren weglopers, spijbelaars en dealertjes die een band begonnen. Een rockband met alle facetten uitvergroot Seks Drugs & Rock and Roll met alle clichés die hier bij horen. Dat wat verschillende bands deden en overkwam (tv’s uit hotels, politie achter hun aan, drugs overdosis, ongelukken, doden en tv babes) gebeurde hier binnen een band.
De verhalen van Tommy Lee met Heather Locklear. De Baywatch Pamala Anderson stories zijn niet meegenomen, net zomin als het huwelijk van Sixx met playmate Brandi Brant waarmee hij 3 kinderen kreeg. Het verhaal gaat snel door de tijd heen en details worden overgeslagen ten opzichte van de werkelijkheid en het boek. Hierdoor is de film soms wat rommelig en niet volgens de waarheid.
De film gaat vluchtig door de Dr. Feelgood periode en de periode dat John Corabi Vince Neil vervangt. En eindigt bij de terugkeer van Neil bij the Crue.

In de latere Heroine Diaries songs van Sixx AM verteld Sixx meer over zijn leven. Hierdoor is een 2de deel voor een film beschikbaar en kan het verhaal verder worden verteld. Maar zo gek als de eerste Crue jaren wordt het niet.

Gelukkig brengt dit wel een album als soundtrack. Hierop staan de Crue classics als ‘Looks That Kill’, ‘Red Hot’, ‘Too Young Too Fall in Love’, ‘Home Sweet Home’ en van het eerste album ‘Live Wire’, ‘Merry Go Round’. ‘Dr. Feelgood’, ‘Girls Girls Girls’ en ‘Kickstart My Heart’ mogen niet op deze plaat ontbreken. Gelukkig zijn er nog wat nieuwe songs aan toegevoegd. ‘Ride with The Devil’,  ‘Crash and Burn’ en het titelstuk zijn nieuwe songs en de Madonna cover ‘Like a Virgin’ wordt hier op een goede manier verkracht tot een rocksong.

Melodic Rock