2014-03-08 07:00:00 • 7 min lezen

Motorpsycho - Behind the Sun

Motorpsycho – Behind the Sun Label: Stickman records/ Konkurrent Eindoordeel: 8

De Noorse band Motorpsycho is terug en hoe. Na twee matige albums slaat de band met power terug zoals we dat ook van hen gewend waren. De band naam doet denken aan een agressieve metal act. Naast dat de heavy metal hier gecombineerd wordt met de grunge, worden de helden van hen niet vergeten. Door de experimenten van de gitaar toe te voegen, klinkt het eerder op een combinatie van een moderne Pink Floyd met Rush. Naast Jazz invloeden schuwen ze niet om hun rocksound even opzij te zetten om andere muziekgenres toe te voegen.

Zanger Brent Seather en gitarist Hans Magnus Ryan zijn door de jaren heen de enige bandleden die Motorpsycho de olie aan de machine toebrengen. Dit is ook de reden dat de band door de jaren heen wat wisselende albums heeft geleverd. Het openingsnummer “Cloudwalker” is melodieus, pakkend en prog- rockend, wat het gehele album in een notendop is. De experimentele violen binnen “Ghost” leveren net dat extra wat het nummer nodig heeft. Het kent de zweverigheid van Pink Floyd waardoor het een spookachtig slepend nummer is geworden. Een maal in deze roes wordt je er snel uitgehaald door de grungerock van “On a Plate”. Hierbij neemt Ryan de zang voor zijn rekening en is het direct een rauw rocknummer. Met “The Promise” blijft het stevige rocken, al neemt Seather het zangwerk weer over.

Vanaf het nummer “Kvaestor” beginnen de nummers experimenteler te worden en krijgen de gitaarsoli meer de overhand. Altijd fijn dat deze titel aan een instrumentaal nummer wordt geplakt. Hell (part 4-6) kent een intro dat zo op de nieuwe Tool plaat kan maar dat doet niets af aan dit heerlijk meeslepend nummer. Deze sfeer blijft tot het eind met het akoestisch georiënteerd “Entropy” en “The Magic”, waardoor het zevende deel van de “Hell” weer van start kan gaan. In de rij van 17 albums, is dit album zeker niet de minste. In mei komt de band naar Nederland.

25 mei Patronaat Haarlem 26 mei Doornroosje Nijmegen