Motorpsycho - the Tower

Label: Stickman / Konkurrent

2017-09-14 07:00:00 • min lezen

Jazz / Metal / Pop / Psychedelia / Rock
9

motorpsycho the tower

De Noorse rockact uit Trondheim weet zich met dit album weer goed te onderscheiden van de mainstream rockacts. De psychedelische rock wordt afgewisseld met metal, jazz en pop door de jaren heen. Wanneer de band de films van Russ Meyer als inspiratiebron gebruikten voor de naam, bleef Motorpsycho na Mudhoney en Faster Pussycat over. Al is het zeker het meest passend bij hun sound. Inmiddels zijn Bent Saether en Hans Magnus Ryan de drijvende kracht en originele bandleden.

Het titelnummer is de opener van het album en is direct al een juweeltje. De diversiteit spat er vanaf. De band weet  met hun ruim 8 minuten durende songs zoveel solo’s en diversiteit er in te stoppen dat je vergeet dat het nummer in de basis eigenlijk maar enkele minuten is. De rest is in de songs gebouwd en uitgewerkt tot een geheel. Voor de een is het een ellenlang durig nummer voor de andere is het een uitgewerkt pronkstukje.
De jaren 60 sound hoor je door the Tower terwijl het ook heftige solos kent.
Bartok of the Universe is een meer psychedelisch metal georiënteerd stuk, terwijl  ASFE al meer een melodieuze rockdrive kent. Het meer experimentele “Intrepid Explorer” en “In Every Dream Home” zijn op zijn minst spannen en aantrekkelijk te noemen.  Niet alleen omdat de songs rond de 9 minuten duren. Men neemt je mee in het muzikale verhaal vol muzikale verrassingen.
Dan zijn we uiteindelijk nog maar halverwege het album. De muzikale reis door de 60’s westcoast sound, pop rock  krijgt op het tweede deel een luchtig intro met “The Maypolet” om tot het epic nummer A Pacific Sonate te komen. Het is een 15 minuten durend hypnotiserend stuk met alle muzikale facetten van het bovenstaande toegevoegd. Kortom men had zich ook kunnen beperken tot dit nummer en dan was het al een fantastisch album geweest. Maar nee, dit wordt nog eens overgedaan met het andere 15 minuten durende “Ship of Fools”. Misschien zegt dat alles over deze band.

Motorpsycho is te zien in Nederland op

24 oktober Paradiso Noord te Amsterdam
27 oktober 013 te Tilburg