2016-03-10 07:00:00 • 10 min lezen

Mount Moriah - How To Dance

Label : Merge Records / Konkurrent Eindoordeel : 7,5

How To Dance is het nieuwe album van de alt-country band Mount Moriah dat vorige week, ruim een week na de Amerikaanse release, in Europa werd uitgebracht.

De bandnaam verwijst naar de Bijbelse Berg maar we hebben hier echt met een alt-country band uit South Carolina te maken. Het trio Heather McEntire, Jenks Miller (gitaar & keys) en Casey Toll (basgitaar & keys) zorgt met How To Dance voor hun eigen plekje binnen de Americana; een ietwat broeierige muziekstijl waar het gitaargeluid een belangrijke rol speelt. Op dit album wordt het trio door diverse gastartiesten en muzikanten bijgestaan zoals Jeb Bishop (trombone/trompet) en pedalsteel gitarist Ally Love. Het eindresultaat is er één dat telt.

Een prima combinatie van alt-country met folk Vanaf de eerste noot van opener ‘Calvander’ voel je dat dit een lekkere plaat wordt, ideaal om tijdens een lekkere roadtrip naar te luisteren. Een prima combinatie van alt-country met wat folk invloeden die voor dat typische broeierige sfeertje zorgen. De stem van frontlady Heather McEntire is helder, aangenaam en een beetje doorspekt met dat accent dat de zuidelijke staten van de USA zo kenmerkt zonder dat het gaat overheersen of vervelend wordt. Overigens is niet alleen de stem typerend, ook het puntgave gitaarspel van Jenks Miller is bepalend voor het geluid van de band. Op het tweede nummer van het album wordt Heather bijgestaan door Angel Olsen die de tweede stem voor haar rekening neemt en waarmee het nummer naar een hoger niveau wordt getild. Zo kent het merendeel van de nummers op How To Dance een alt-country karakter waarbij er wel een verschil gemaakt kan worden tussen de wat meer up-tempo nummers, waartoe ook een nummer als ‘Chiron (God In The Brier)’ gerekend kan worden.

Soms ietwat cryptische teksten Opvallend is ‘Caridnal Cross’, het nummer dat op dit album het meest richting rock neigt. Ook hier is dat prima gitaarspel van Jenks Miller alom aanwezig. De rest van het album How To Dance kenmerkt zich door wat rustiger alt-country werk. ‘Fox In The City’, ‘Higher Wind’ en ‘Davis Square’ zijn prima tracks waar het gitaarspel van Miller en de stem van Heather McEntire de volledige aandacht opeisen. Opvallend is ook de regelmaat waarmee er cryptische teksten worden gebruikt met hier en daar mystieke verwijzingen. Luister ook naar de gastmuzikanten die het album nét dat beetje extra karakter geven. ‘How To Dance’ is de terechte titelsong en wordt broeierig neergezet waardoor het een lekkere America-sound meekrijgt. Ook afsluiter ‘Little Bear’ klinkt heerlijk Americana en in het middengedeelte hoor je de gitaristen een subtiel muzikaal gevecht leveren.

Eindoordeel Niemand zal na het luisteren van How To Dance nog enige twijfel hebben; we hebben met dit derde album van Mount Moriah met een oer-Amerikaanse band te maken. Zo veel is wel duidelijk. How To Dance is een prima album geworden met tien tracks die in zijn totaliteit een zeer prettige luisterervaring opleveren en voldoende muzikale variatie met zich meebrengen om de “repeatknop” regelmatig in te drukken. Deze nog relatief onbekende band is een aanrader. Veel luisterplezier.