Catalaanse post-punk formatie is terug met Sorpresa Familia

2018-07-21 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Post Punk / Rock
7

Mourn - Sorpresa Familia

Het uit Spanje, nee beter gezegd Catalonië, afkomstige viertal Mourn bracht onlangs hun derde album uit. Twee jaar nadat Ha, Ha, He werd uitgebracht is de band terug met wederom een meer dan enthousiast album vol met vinnige, post-punk achtige nummers.

Label : Captured Tracks

Korte speelduur
Opener ‘Barcelona City Tour’ kent met wat klanken van proostende glazen op een terras een aardig en origineel intro. Meteen is het enthousiasme hoorbaar bij dit wat post-punk achtige nummer waarbij ook het soms wat kritische karakter van het viertal te horen is. Uptempo, hoekig en vinnig waarbij vooral Carla Perèz Vas laat horen over een indrukwekkend stemgeluid te beschikken. Vervolgens is brengt de band met ‘Skeleton’ een meer rock-achtige track waarbij de gitaren een prominente rol innemen. Verrassen doet de band met ‘Strange Ones’, één van de betere tracks en ook het enige nummer waarbij de bandleden zich laten verleiden om wat tekst in hun moederstaal te zingen. Ook nu toont het viertal strijdbaar en kritisch. (“Who are you to say what I am”). De band kiest er voor om alle nummers kort te houden en toont zich dus wars van het principe dat een single een kleine drie minuten moet duren. Na vier nummers op Sorpresa Familia klokken we amper negen minuten speeltijd. Dat element zorgt er wel voor dat het geheel wat gejaagd klinkt en waardoor nummers soms wel wat aan kracht inboeten.

Spreekwoordelijke gaspedaal
Gelukkig trapt Mourn niet bij alle nummers het spreekwoordelijke gaspedaal volledig in. Bij ‘Orange’ zorgen het subtiele gitaarspel van Carla en de aanzwellende drums van Antonio Postius voor een aangenaam rustpunt. Ook ‘Candle Man’ is wat rustiger en krijgt wat extra karakter door zijn gelaagdheid. Deze beide nummers vormen het centrale deel en hierna gaat de band weer een versnelling hoger. Met het Lo-Fi achtig en hoekig klinkende ‘Bye Imbecile’ en een nummer als ‘Divorce’ kruipt de band naar de afsluiter ‘Sun. Als voorlaatste track krijgen we nog het energieke ‘Epilogue,’ dat ook weer onmiskenbaar dat Post-Punk handtekening heeft’. De afsluiter ‘Sun’ behoort ook weer tot de betere tracks en wordt gaandeweg opgebouwd. Ook nu is de speeltijd van twee minuut twintig weer een belemmerende factor want dit nummer zou verder uitgebouwd kunnen worden.

Jeugdigheid, enthousiasme, strijdbaar, energiek en kritisch zijn termen die voorbij komen bij het luisteren van dit nieuwe album van Mourn. Sorpresa Familia is al wel een stap voorwaarts in de ontwikkeling van de band maar het geheel klinkt nog steeds wat gejaagd, iets wat door de korte speelduur van de nummers versterkt wordt. Veel luisterplezier.

Pop / Post Punk / Rock