2014-09-14 07:00:00 • 6 min lezen

Mr. Big - Stories We Could Tell

Mr. Big – Stories We Could Tell

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8,5/10

De ballad - toen

Mr. Big zal hier in de Lage Landen altijd bekend blijven staan als de one hit wonder die ons de ballad “To Be With You” schonk. Gebroederlijk zittend op barkrukken in een zwart-clip die onwillekeurig het gevoel van één van de Kermit-in-z’n-eentje-liedjes uit The Muppets in je opriep. Dat is tegelijkertijd de grootste misconceptie over dit Amerikaanse gezelschap dat sinds 2009 weer onder de levenden verkeert, want we hebben hier te maken met louter rockende virtuozen en niet met een stelletje ballades uitpoepende has beens. Met name bassist Billy Sheehan en gitarist Paul Gilbert behoren tot het neusje van de zalm in muzikantenland en zijn veelgevraagde sessiespelers.

Andere waarheid

Het laatste wapenfeit van de band kan dan ook niet verder afstaan van de wereldhit van weleer. Dit is soulvolle, bluesrijke, funkende hardrock van het hoogste niveau die net zo thuis hoort in de jaren ’70 als dat ze nu relevant is. Zanger Eric Martin heeft ergens wel iets weg van Paul Rodgers (Bad Company, Free) en Mr. Big opereert dan ook gemakkelijk in het straatje Bad Company en Glenn Hughes. Dit is dan ook wanneer de band op haar best is. Er zit gewoon een groove in de snellere tracks die alleen kan komen van muzikanten die hun vak echt verstaan.

De ballad - nu

Natuurlijk zijn er ook de obligate ballades en het is hier waar de plaat aan glans inboet. Alleen ‘Just Let Your Heart Decide’ landt aan de goede kant van het sentiment, maar voor de rest zit het zoet en zacht zijn blijkbaar niet (meer) in het DNA van deze band. Bepaald geen gemis ook, zo laat ‘Stories We Could Tell’ in overvloed horen.

Rehabilitatie

De kans bestaat dat niet veel mensen deze plaat zullen horen en dat is best jammer. In z’n soort is dit namelijk een meer dan uitstekend werk dat met kop en schouders uitsteekt boven het gros van de classic rock releases dit jaar. Laat dus alles wat je denkt te weten over Mr. Big los en duik eens onbevooroordeeld in de muziek van de heren anno 2014. Hopelijk ben je net zo aangenaam verrast als ik dat was.

Eindoordeel: 8,5/10