Vierde album vol Elektronica van Nederlandse Multi Panel

2019-10-06 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic
7,5

Multi Panel - Empty Handed

De Bredase multi-instrumentalist Ludo Maas maakt al een kleine twee decennia muziek onder de naam Multi Panel. Velen van ons zullen hem waarschijnlijk niet kennen maar het nieuwste album Empty Handed is een meer dan aangename muzikale verrassing.

Ander geluid
Maas bracht onder de naam Multi Panel slechts drie keer eerder een album uit, wat natuurlijk ook niet meehelpt aan het opbouwen van naamsbekendheid. Dit nieuwe album is minder Lo-Fi georiënteerd, neigt wat meer richting popmuziek en heeft zelfs hier en daar een dansbare beat. Kortom, Maas stapt eigenlijk uit zijn comfortzone maar weet met dit nieuwe album waarschijnlijk wel een breder publiek te bereiken. Hij opent met het rustige ‘Breath’ dat door een rustige beat gedreven wordt en omlijst is met stemmige synths en tot ieders verrassing ook nog wat Nederlandstalige zinnetjes heeft. In dezelfde flow presenteert hij ons nummers als ‘Scarecrow’, ‘Honey’, titelsong ‘Empty Handed’ en bij een tracks als ‘Ape’ zet Maas er zelfs een hele vette beat onder.

Warm en gevoelig
H
et bijzondere is dat het geheel vaak een puur elektronisch karkater heeft terwijl hij ook regelmatig echte instrumenten gebruikt die vervolgens zodanig vervormd worden en voorzien van samples dat het originele geluid niet herleidbaar is. Een ander pluspunt is dat Ludo Maas al deze elektronica op zijn unieke manier toch organisch neer weet te zetten. Zijn muziek is dan ook eerder als warm en gevoelig te omschrijven in plaats van kil en industrieel. Ook een track als ‘These Freaks’ wordt gaande weg uitgebouwd met samples en wat teksten waardoor het uiterst interessant blijft om naar te luisteren. Sommige tracks zijn wat kort en kunnen we misschien beter omschrijven als soundscapes zoals ‘Flags Out’ dat nog geen twee minuten klokt maar ook de titeltrack haalt niet de standaard speelduur van ruim drie minuten.

Hij geeft zijn muziek als omschrijving de naam “Electrofolk” mee en na een aantal luisterbeurten kan ik mezelf wel vinden in deze betiteling. De muziek van Maas is op dit album uitermate toegankelijk, eigenzinnig en veelzijdig en past in diverse settings. Voor mij een absoluut positieve verrassing en een mooi product van Nederlandse bodem. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic