Nieuw album voor Brit Mura Masa vol verrassingen

Label : Anchor Point Records (Universal)

2020-01-24 07:00:00 • 3 min lezen

Dance / Electronic / Pop
8

Mura Masa - R.Y. C.

De Brit Alex Crossan, beter bekend onder zijn artiestennaam, Mura Masa is terug met zijn tweede album R.Y.C. (Raw Youth Collage). Nadat zijn naamloze debuutalbum uit 2017 al erg succesvol was en zelfs genomineerd was voor twee Grammy’s, waaronder dat van beste Dance album, heeft hij de nodige bekendheid vergaard. 400 miljoen! Streams vormen hier toch wel het bewijs van.

Clairo
De opener en titelsong ‘Raw Youth Collage’ is even eenvoudig minimalistisch als doeltreffend; een eenvoudig bovenliggend riff op basgitaar, wat keys en de stem van Crossan. Vervolgens brengt hij met ‘No Hope Generation’ de nodige energie; een drumbeat zorgt voor een wat “punk-achtig” en springerig karakter, terwijl de kaders toch door dat minimalistische en industriële vorm blijven krijgen. Met DIY-artiest Clairo geeft hij ‘I Don’t Think I Can Do This Again’ door de stevige beat een dansbaar karakter maar wordt er misschien iets te veel aan de knoppen gedraaid, waardoor de stem van de zangeres nogal vervormd wordt.

Jongensboek
Crossan toont op dit nieuwe album de nodige veelzijdigheid zoals op het met Punk doorspekte ‘Vicarious Living Anthem’ waarbij het lastig is om stil te blijven zitten. Het is duidelijk dat hij inspiratie op heeft gedaan uit muziek uit diverse decennia. Met de met samples versierde triphop-track ‘In My Mind’, pakt hij terug naar de dansscene van de ‘oo’s en bij de spoken Lyric ‘A Meeting At An Oak Tree' vertelt hij dat hij tijdens een nachtelijk bezoekje aan zijn vriendin betrapt werd door diens vader maar uiteindelijk door het raam wist te ontsnappen….het is haast een jongensboek met een goede afloop. Kortom, een duidelijke lijn is niet altijd even duidelijk te herkennen tijdens het luisteren van R.Y.C., maar dat is inherent aan de invloed van diverse muziekstijlen en muziekperiode's. Eén van de verrassingen op dit album is het wat meer akoestisch en Folk georiënteerde ‘Today’, waar we nu Tirza als zangeres horen. Een mooi nummer dat een wat psychedelische inslag kent en op momenten doet denken aan de wat dromerige sound van Mac DeMarco.

Mura Masa bewijst zich waarschijnlijk oprecht een dienst met dit nieuwe album. De uit Guernsey afkomstige multi-instrumentalist, producer en verder alleskunner binnen de muziekscene laat duidelijk zijn ontwikkeling zien; nieuwe samenwerkingen en het combineren van zijn toch wat elektronisch georiënteerde muziek met andere stijlen horen we op dit nieuwe album samenkomen. Resultaat is een plaat die je echt als album moet benaderen zonder dat er waarschijnlijk hitsingles op terug te vinden zullen zijn. En dat geheel dan overgoten met een Brits laagje met de nodige songs die een ‘E’ van “explicit” meekrijgen…… Veel luisterplezier.

Mura Masa Live:
29 februari : AFAS live, Amsterdam

Dance / Electronic / Pop