2015-06-07 07:00:00 • 9 min lezen

MUSE / Incubus/ The Hives @ Rockavaria

MUSE / Incubus / the Hives/ Triggerfinger @ Rockavaria day 1 Munchen 29-31 mei

Het nieuwe rock festival in Duitsland van vorige week kende vele acts die hun tournee daar starten. Het evenement werd gehouden op het Olympisch park, dat tegenwoordig alleen nog wordt gebruikt als concertlocatie in de Olympic Hall en soms voor sportevents. De locatie was uitgestrekt omdat de locaties iets verder uitelkaar liggen, maar door het park en het uitzicht werd de locatie weer aangenaam. De kleinere acts stonden op het podium aan het water, de middel acts in de hal en de grote acts in het stadion. Door de afstand was het niet altijd even handig om alle acts te zien en moest er keuzes worden gemaakt. Je kunt niet alles hebben, zeg maar en de keus wordt dan snel gemaakt om het main- stadion stage te bewonderen.

De eerste dag kon men in de hal de metalacts Baby Metal, Paradise Lost en Limp Bizkit als topacts aanschouwen. Iedere locatie kende een Duitse act waar dit maal Eisbrecher als support voor de hoofdact Limp Bizkit stond. Wanneer Triggerfinger het podium betrad waren er nog niet veel mensen in het immense stadion te vinden. De Belgische band werkt nog aan hun populariteit in Duitsland. Hierdoor speelt men hun set strak alsof het stadion geheel gevuld is. Songs van Abcense of the Sun passeerden in vogelvlucht op een warme middag vanaf 14.00 uur.

De band Bonaparte leerde ons kennen dat deze jonge man met 5 vrouwen een show gaf waar hij zich als middelpunt belangrijker dan de rest vond. Schaars gekleed kwamen danseressen voorbij die deze show moesten opleuken. Dit viel bij een deel van het publiek in de smaak, al gingen echte muziekliefhebbers maar eens op zoek naar een biertent.

Eind van de middag werd het tijd voor de Zweedse poprockers The Hives. De charismatische zanger Pelle had er zin in en laat weten dat het zijn verjaardag is. Dat is reden voor een feestje ! Dit begreep de band en het publiek. Vol energie start men de set met “Come On” dat gevolgd werd met “Take The Toys Back” en “Die Alright”. Het feestje eindigt met het bekende “Hate to Say I Told You So”. Het blijft een heerlijk festival band.

Na de energieke acties van The Hives werd het tijd voor de ingetogen Incubus. Als opening koos men “Wish You Were Here”. Ook voor hen begon het festival seizoen hier. De nieuwe songs “Absolution Calling” en “Trust Fall” zijn net verschenen op het internet en werd direct live vertolkt. Heerlijke songs waarmee Brandan Boyd en de boys een nieuwe muzikale weg inslaan. “Nice To Know You” en “Megalomaniac” mochten niet op de setlist ontbreken. Het publiek dat inmiddels het stadion aardig vulde zong luidkeels mee. De hit “Love Hurts” zat jammer genoeg niet in deze set, al wisselt de bands regelmatig van songs op de setlist. Verder veel bekend materiaal van alle albums wat. “Dig”, Anna Molly”, “A Kiss”, “Adolecents”, “Drive” en “Pardon Me” om maar enkele te noemen van de ruim een uur durende set. Helaas doet de band geen Nederlandse/ Belgische festivals aan.

Tot slot van deze dag was het de buurt aan MUSE. Hun nieuwe album “Drones” (zie recensie) was op dat moment nog niet uit maar stond natuurlijk centraal in deze show. De band staat komende Pinkpop gepland als headliner en de nieuwsgierigheid is dan ook groot. De opening was vooral in het zwart wit met als intro de legerleider die de drill van Psycho introduceert. Logischer wijze wordt dit dan ook de openingssong. Vol verwachting wordt uitgekeken naar de nieuwe nummers waar men de keus beperkt liet tot 4.”Mercy” (met confetti en linten kanonnen), “Dead Inside” en “Reapers”. Deze songs werden op beeldschermen herkenbaar gemaakt door de beelden in een “vizier” te zetten. Het station was goed gevuld maar geheel niet vol. Een show waar veel gedoseerd licht werd gebruikt, veel scherm animaties en natuurlijk mochten de zwarte ballonnen niet ontbreken. Het feestje kende vele bekende Muse songs waaronder Starlight, Supermassie Black Hole, Hysteria, Uporising en eindigt met Knights of Cydonia. Het gaat zeker een fijn poprock feestje worden op Pinkpop.