2014-03-22 07:00:00 • 9 min lezen

My Chemical Romance - May Death Never Stop You

My Chemical Romance – May Death Never Stop You Label: Warner Eindoordeel: 8,5

Een week na het drama van 11 september, zocht Gerard Way muzikanten om een band te formeren. My Chemical Romance (Naar het boek Ecstasy, Three Tales of Chemal Romance van Irvin Welsh werd geboren en de postpunk rockband begon aan een moeizaam leven. Diverse bandleden verlieten de band door meningsverschillen en interne diefstal. Toch red de band diverse hits te scoren en uit te groeien tot een Main Stage act op vele festivals waaronder Big Day Out, Werchter, Reading en Leeds en Download festival.

De band uit New Jersey kreeg veel kritiek te verduren door collega’s waaronder Marilyn Manson. In de media kwam men onder vuur te liggen omdat in America het nummer “Sing” in verband werd gebracht met propaganda door een groot politicus en tv presentator Glenn Beck. In Engeland werd men gelinkt aan een zelfmoord en ten overvloed van rampen werd men op grote festivals net na de gothfathers of metal, Slayer geprogrammeerd, waardoor het publiek die overgang iets te groot vond. Uiteindelijk heeft de band precies een jaar geleden, op 22 maart 2013 een bericht op de site geplaatst dat het over en uit was.

Dit album is dan ook een mooi overzicht van hun rumoerige tijd. De post punkers maakten baan voor acts als Green Day en Muse waar uiteindelijk MCR weer als voorprogramma speelden. “Cancer”,“Ghost of You” en “Welcome to the Parade” zijn juweeltjes waar je de invloeden hoort van Muse. Natuurlijk mag de grote hit, ook in Nederland, “Teenager” niet ontbreken. Op dit album staan de nummers die men nog op de plank had liggen. Enkele demo versies en een nieuwe nummer “Fake Your Death”. Dat biedt altijd weer de mogelijkheid voor een wederopstanding. Maar voor nu is de plank leeg en zijn bandleden bezig met soloprojecten en nieuwe bands als Leathermouth en Electric Century. Maar dit is tenminste een mooi document.