Nahawa Doumbia - Kanawa

Label : Awesome Tapes from Africa

2021-02-06 07:00:00 • 2 min lezen

Wereldmuziek
7,5

Nahawa Doumbia - Kanawa

Nahawa Doumbia is één van de toonaangevende zangeressen in Mali, Oost Afrika. Met haar maatschappelijk betrokken en kritische teksten over de positie van de vrouw in de samenleving, universele thema’s als liefde, maar ook de situatie van de vluchtelingen uit Afrika spreekt ze verschillende generaties aan.

Maatschappelijk betrokken
Ook op Kanawa houdt de Malinese zangeres vast aan het zingen in haar moederstaal. Daarmee krijgen we wel een typisch Afrikaanse luisterervaring maar is het volstrekt onmogelijk om de teksten te kunnen volgen. Nahawa behoort in Mali, samen met Oumou Sangaré en  Fatoumata Diawara, tot de meest invloedrijke artiesten van de Wassoulou muziek, vernoemd naar de streek in Mali waar het vandaan komt. Op dit album staat vooral het immigratieprobleem centraal waarbij Nahawa zich afvraagt waarom landgenoten toch die gevaarlijke reis over zee of door de Sahara maken voor een ongewisse toekomst. De muzikale omlijsting van deze acht nummers kwam tot stand met de hulp van producer N'gou Bagayoko en typisch Malinese instrumenten als de Ngoni (snaarinstrument), Karignan (een metalen schraper) en de nodige percussie zijn prominent aanwezig. Op ‘Adjorobena’ horen we zelfs een bijdrage van de dochter van Doumbia,  Doussou Bagayoko, niet toevallig ook een zangeres.

Kanawa betekent vrij vertaald “Ga Niet” en daarmee is de link naar de landgenoten die hun geluk elders zoeken gelegd. Door het gevoel dat Nahawa met haar stem weet over te brengen en de toch wel typisch Afrikaanse instrumentarium is Kanawa een album geworden met een boodschap waarbij Nahawa met haar mooie stem de boodschap overbrengt. Veel luisterplezier.

Wereldmuziek