2015-02-11 07:00:00 • 8 min lezen

Napalm Death - Apex Predator - Easy Meat

Napalm Death - Apex Predator - Easy Meat Label: Century Media Eindoordeel: 8

Ruim 30 jaar geleden begint er in Birmingham een metal band waar menig iemand met een boog omheen liep. De zware gitaren en rare zangpartijen met een schreeuwende stem, was iets dat menig iemand niet kon waarderen. Uiteindelijk krijgen ze de ruimte om de punk,mosh metal en grunch te combineren en te exploiteren. Gepaard met oversturende bassen en de zangstem in de vervormer te stoppen. Dit bleek een start te zijn van een nieuwe schare metal freaks die hun debuutalbum "Scrum" met open armen ontvangen. Met deze bandnaam werd Death Metal al snel de bijnaam van de grindcore.

Nu zijn we 30 jaar en 15 albums later. De band kent geen van de originele bandleden, al kunnen we de huidige bezetting met zanger Mark Greenway, bassist Shane Embry, drummer Danny Herrera en gitarist Mitch Harris als vaste bandleden bestempelen. Inmiddels spelen deze heren nu 20 jaar samen en zijn nog steeds op zoek naar nieuwe vormen binnen dit genre. Dat geldt dan ook voor dit album "Apex Predator". Naast het vertrouwde grindcore, waarbij men denkt dat het soms enig rommelde muziek is, is het supper strak, met verschillende ritme partijen die naadloos opelkaar aansluiten zoals in "Cesspits" en "Stubborn Stain". Bloodless Coup" is kent de voorspellende mee gillende uithalen, maar het duet van "Beyond the Pale" breekt het album in de sounds. Opvallend is dan dat dit een nummer is van Harris en de rest van Greenway. Met "Stunt Your Way" wordt er nog een versnelling in gegooid.

Een metal album dat naar de verwachting voldoet. In de diverse uitvoeringen zijn er meerdere bonustracks te verzamelen.