Nat Freedberg - Record Number Three

Label : Rum Bar Records

2020-03-27 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Rock / Soul
7,5

Nat Freedberg - Record Number Three

Gewoon origineel of een gebrek aan inspiratie om een leuke titel te bedenken? Record Number Three is in ieder geval de titel van het derde album dat de Amerikaanse songwriter Nat Freedberg binnen een tijdsbestek van amper een jaar uitbrengt.

Derde soloalbum binnen één jaar
Freedberg gaat al een heel leven mee in de muziekwereld maar tot een jaar geleden had hij niet eerder een soloalbum uitgebracht. Hij schreef songs voor en speelde in bands als The Satanics, The Clamdiggers, The Flies en de laatste jaren maakte hij deel uit van de toch wat extravagante band The Upper Crust uit Boston. Toen deze band eind 2017 ontbonden werd duurde het eigenlijk niet lang voordat Freedberg de studio in ging om nieuw materiaal te schrijven. Freedberg kon putten uit een aantal tracks die het niet haalden bij de Hard/Punkrock formatie The Upper Cuts en hij bracht in 2019 zijn eerste soloalbum uit. Vijf maanden later was daar al schijfje nummer twee, getiteld Freeloader, Path Of Least Resistance en nu is daar al het derde album met die niet echt originele titel.

Hayley Thompson King
Laten we vooropstellen dat Freedberg niet tot de beste zangers van de wereld hoort; iets waarvan hij zich zelf ook wel van bewust is. Toch weet hij op dit nieuwe album zijn ervaring optimaal te benutten en laveert hij moeiteloos van Alt-Rock naar Memphis Soul met hier en daar een uitstapje naar Country en de oude seventies rock. Hij opent sterk met de Bluesrocker ‘Ain’t Nothing Sacred No More’, de wat langzame Countryrock-song ‘If You’re Going To Heaven’ en ‘Call Me I You Want Me’, een soort van ‘70’s Rock Song. Ook Freedman bouwt af en toe een rustmoment in en dat levert toch wel wat mooie, ingetogen tracks op. ‘One Bad Decision’, een duet met Hayley Thompson King is één van de beste nummers op dit album en heeft zo’n zuidelijke “twang”. Overigens mogen we de bijdrage van Duke Levine op de Telecaster niet onvermeld laten.

Broeierige Americana
Verder neemt Freedberg je dus aan de hand mee door diverse muziekstijlen zoals al eerder aangegeven; ‘’Breaking My Heart In Two’ en Maybe I’m A Tad Blase’ zijn weer nummers die de sfeer van de jaren ’70 ademen met fijn gitaarspel van Freedberg, die in Boston en omstreken toch wel als een soort cultheld wordt beschouwd. ‘Lonely Mile’ staat centraal op het album en is misschien wel de beste track van dit nieuwe album; de band krijgt alle ruimte om dit nummer wat uit te spinnen. ‘Play With The Devil’, het kortste nummer van het album, is lekkere broeierige Americana en bij de vervormde gitaar op ‘Born With Broken Hearts’ denken we toch even terug aan het geluid van de ongrijpbare Tom Petty. De grootste verrassing van het album is misschien wel de instrumentale afsluiter ‘Ode To A Ham Sandwich’; vanuit een wat alt-jazzy/rock begin met een bas- en rhythmgitaar wordt dit nummer langzaam opgebouwd met wat drums en keys.

Ook Record Number Three is een album vol met muziek waarmee Freedberg buiten zijn comfortzone uit het verleden treedt. Met een aantal prima muzikanten om zich heen, waaronder Upper Crust-drummer Janota, zijn dit dertien songs die zich ergens tussen Blues, Rock en Soul begeeft op een misschien wat ongepolijste wijze. Het derde album binnen een jaar ……. benieuwd wanneer “number four” uit gaan komen. Veel luisterplezier.

Blues / Country / Rock / Soul