2015-01-31 07:00:00 • 6 min lezen

Natalie Prass - Natalie Prass

Label: Spacebomb / Caroline Int. Eindoordeel 8,5

Omdat het budget van het label Spacebomb Records al was vergeven aan een ander talent moest Natalie Prass even wachten tot haar debuut daadwerkelijk werkelijk uitgebracht werd. Inmiddels is het zover en de totale muzikale wereldpers stort zich op dit titelloze album. Reden? Omdat het authentiek, tijdloos en meer dan goed is.

Spacebomb De 28-jarige, uit Nashville afkomstige singer/songwriter heeft dus even moeten wachten. Toch heeft ze de afgelopen jaren niet stilgezeten maar heeft de wereld rondgereisd in begeleidingsbands van Jenny Lewis en Matthew E. White. Vooral White is belangrijk geweest bij het tot stand komen van dit titelloze debuut. Het waren zijn muzikanten die hun medewerking verleenden en het was in zijn Spacebomb Studio in Richmond dat Natalie Prass haar talenten kon laten horen. Het is een warme, soulvolle plaat geworden met prachtige melodieën die op hun beurt weer versterkt worden door prachtige arrangementen met strijkers en blazers. Eigenlijk een project dat helemaal rondom Natalie zelf is opgebouwd. Zij is het middelpunt en om haar heen horen we de Spacebomb Houseband, de Spacebomb Horns en de Spacebomb Strings. De combinatie daarvan geeft je soms het gevoel dat er een compleet orkest meespeelt. Kortom, wie kan er bij een debuut vertellen dat ze een begeleidingsband van een kleine 30 muzikanten heeft?

Het debuutalbum Zoals gezegd is Natalie Prass misschien op dit moment wel dé verrassing van 2015. Vanaf de eerste noot is het album pakkend en boeiend. Opener ‘My Baby Don’t Understand Me’ is een voorbode voor de rest van het album. Pakkend, met een laagje soul, een kristalheldere stem mét inhoud en strijkers en blazers die het tot een aangenaam geheel maken. Naast de subtiele balladachtige nummers zoals ‘Christy’ en 'Violently’ krijgen we ook wat meer uptempo werk voorgeschoteld zoals ‘Bird Of Prey’ en ‘Why Don’t You Believe In Me’. De vergelijking naar muziek van Dusty Springfield is bij ‘Your Fool’ snel gemaakt. Eén van de absolute hoogtepunten is ‘Reprise’, een zwoel spannend nummer vol met sensualiteit en waarbij Natalie de tekst meer verteld in plaats van zingt. Voor de afsluiter ‘It’s You’ maken we een diepe buiging. Alsof je naar een soundtrack uit een romantische zwart-wit film uit de jaren ’60 zit te kijken.

Eindoordeel Een debuut om van te dromen en om verder op te borduren. Want dat Natalie Prass met haar talent een mooie carrière tegemoet gaat kan bijna niet anders. Als we toch een punt van kritiek moeten noemen is dat het album slechts negen tracks telt. Maar een kniesoor die na het beluisteren van dit album daar over zeurt. Op naar de opvolger! Veel luisterplezier.