2018-10-15 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Instrumentaal
7,5

Nathan Bowles - Painly Mistaken

De Amerikaanse multi-instrumentalist Nathan Bowles is terug met een nieuw album. Op Painly Mistaken wordt hij bijgestaan door Rex McMurry en Casey Toll.

De banjo is een drumstel met snaren….
We kennen Bowles van zijn bijdrage aan bands als Steve Gunn en Black Twig Pickers maar bovenal kennen we deze Amerikaanse multi-instrumentalist als iemand die echt alles met een banjo kan en dat typische snaarinstrument ook op diverse manieren bespeelt. Naast de Banjo als een soort gitaar te gebruiken slaat hij ook vaak de snaren aan alsof hij wederom achter het drumstel zit bij Steve Gunn. (“The banjo is a drum with strings on it. I tend to play everything percussively”). Voor dit album riep hij de hulp in van twee vrienden, drummer Rex McMurry van de band Cave en bassist Casey Toll van de zeer verdienstelijke band Mt Mouriah.

American Primitive Folk
Centraal op het album staat ‘The Road Reversed’, een ruim tien minuten durend instrumentaal nummer waar feitelijk alles waar voor Bowles staat als het ware samensmelt. Virtuoos spel op de banjo, virtuoos percussiespel én de introductie van zijn twee muzikale vrienden; drummer Rex McMurry en Casey Toll op bas. Overigens zijn beide heren op nog vier tracks te horen. Resultaat is een fantastische Folk-track die een wat bezwerende uitwerking heeft en je meeneemt naar het type Folk-muziek dat zo typerend is voor het gebied rondom de Appalachen. Het echte Country gevoel krijg je meer bij tracks als ‘Elk River Blues’, oorspronkelijk van Ernie Carpenter, ‘In Kind I’ en afsluiter ‘Stump Sprout’. Op ‘In Kind II’ pakt hij terug naar zijn “drone-music” en op het virtuoos klinkende ‘Girih Tiles ‘is het Bowles die alles op de mellowstone speelt.

Painly Mistaken is een album voor de liefhebber van American Primitive Folk en Country. Vrijwel alles instrumentaal, minimalistisch waarbij Bowles terugkeert naar traditioneel repertoire van de Classic Songbooks uit de streek rondom de Great Smokey Mountains.  Opener en lullaby Now If You Remember’, geschreven door de 7-jarige Jessica Constable is hier een mooi voorbeeld van. Absoluut een bijzonder album. Veel luisterplezier.

Country / Folk / Instrumentaal