Nathaniel Rateliff - Red Rocks 2020 (live)

Label : Virgin Music

2021-07-26 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
9

Bijna geruisloos is het nieuwe album van Nathaniel Rateliff gereleaset. en toch is het een meer dan bijzondere plaat, Opgenomen tijdens de pandemie in het Red Rocks Amphitheatre in Colorado waar grootheden als The Beatles, Jimi Hendrix, Bruce Springsteen, U2, Mumford And Sons en Diana Ross hem voorgingen gaf Rafeliff voor 175 genodigden een liveoptreden. Van die avond is deze opname en dit bijzondere album tot stand gekomen.

Pandemie
Het jaar 2020 zou vooral in het teken staan van een vrijwel uitverkochte tour naar aanleiding van het album And It’s Still Alright. Op 2 maart 2020 was er het eerste uitverkochte concert in Minneapolis en ruim een week later stond de wereld stil. De rest van het jaar 2020 is bij iedereen bekend. Toch lukte het Rateliff om in september 6 concerten in Red Rocks te organiseren, met inachtneming van Social Distancing. Dus maximaal 125 gasten per avond. Dit album is een weergave van één van die intieme maar evengoed surrealistische avonden in het Red Rocks Amphitheater waar normaal gesproken een kleine 10.000 toeschouwers aanwezig kunnen zijn. Op die ene avond, 20 september 2020, vonden deze opnames plaats en werd het optreden gefilmd in bijzijn van 175 vrienden, familieleden en fans.

Kevin Morby
Alleszeggend is de eerste zin van het prachtige ‘Mavis’ waarin we de Amerikaan horen zingen: “In other worlds, I would be with you and in other nights I think I've seen you”. De tour zou in het teken van het laatste album And It’s Still Alright uit 2020 zijn en inderdaad komt het hele album op de setlijst voor, aangevuld met een selectie van songs die hij soms nog nooit live speelde. Vaak intiem in integer zoals nummers als ‘Tonight #2’, ‘Early Spring Till’ en ‘All Or Nothing’,  maar soms ook wat meer uptempo en soulvol zoals , ‘Shroud’, ‘This’ en ‘Expecting To Lose’. Mooi is de meerstemmigheid op ‘You Need Me’, ‘What A Drag’ klinkt live in deze uitvoering fantastisch en op het met strijkers omfloerste ‘Oil & Lavender’ klinkt Rateliff breekbaarder dan ooit. Bijzonder is de uitvoering van ‘There Is A War’, een cover van de legendarische Leonard Cohen waar een waardevolle gastbijdrage is weggelegd voor Kevin Morby.

Zelden zal een live-album zo geklonken hebben als Red Rocks 2020 van Nathaniel Rateliff. Het contrast van een dergelijk imposante venue die vrijwel leeg is niet alleen hoorbaar maar je kunt het als het ware voelen. Er is tijdens de pandemie heel veel nieuwe, goede en mooie muziek uitgebracht maar deze live-registratie voegt alles samen. Wat een prachtplaat met Rateliff op zijn best, vergezeld van zijn band en een compleet strijkersorkest. Kippenvel. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter