2015-09-03 07:00:00 • 8 min lezen

Nathaniel Rateliff & The Night Sweats - Nathaniel Rateliff & The Night Sweats

Label : Stax / Caroline Int. Eindoordeel : 9

Zo nu en dan is de verbazing bij het horen van een debuutalbum groot. Het titelloze debuut van Nathaniel Rateliff & The Night Sweats is er eentje uit deze categorie en vraag je jezelf af waar deze Amerikaan zich al die tijd heeft schuilgehouden.

Een jongensboek Misschien is het wel een soort van jongensboek met vooralsnog een mooi happy end. Rateliff groeide op in The Midwest van Amerika in een klein plaatsje in de staat Missouri. Zijn ouders maakten zelf muziek en op zijn 7e begon hij met drummen. Toen hij dertien was stierf zijn vader op weg was naar een kerkdienst en de (muzikale) erfenis bestond uit een verzameling albums en harmonica’s. Vervolgens leerde zijn moeder hem gitaarakkoorden spelen en gaandeweg maakte hij zich het spelen op de gitaar eigen. Met zijn vriend Joseph Pope III vormde hij zijn eerste bandje en later vormden ze ook het hart van Born In The Flood. Ondanks het aanbod voor het uitbrengen van een album stapte Rateliff uit de band om een andere weg in te slaan. Zijn metgezel “Pope” nam hij mee. Hierover zegt hij: “We figured out that we’ve been playing together for 21 years. We’re brothers’s. You gotta stick with your brother’s.” Na ups en downs is daar in 2013 toevallig het contact met Jeff Linsenmaier van The Fray. In diens studio slaat Rateliff een andere weg in, die van soul en R&B. Dat voelde goed en het werkte en er wordt een hele boel materiaal geschreven. Vervolgens trommelt hij een aantal oude muzikale vrienden uit Denver op en Nathaniel Rateliff & The Night Sweats is geboren. Ineens is daar het soullabel Stax dat oprechte belangstelling toont en een contract volgt. De band gaat de studio in en onder de bezielende leiding van producer Richard Swift (oa. Black Keys) komt dit debuut tot stand. De band is op dit moment bezig met een intensieve tournee door de States en doet ook Europa aan. Het optreden dat de band onlangs bij The Late Night Show van Jimmy Fallon gaf zal ze ongetwijfeld een boost geven.

Een blanke met een donkere soulstem Het album trapt sprankelend met ‘I Need Never Get Old’ af en meteen wordt duidelijk dat zijn muzikale vrienden een prominente rol spelen in het geluid van de band. De combinatie van soul, R&B, folk en een vleugje country werkt aanstekelijk en als een katalysator. Die zevenkoppige Night Sweats (met natuurlijk zijn “brother” Pope) met een complete blazerssectie produceert een geluid dat ons mee terugneemt naar de tijden van Motown en het gevoel dat namen als Otis Redding, Sam & Dave en andere grootheden bij ons oproepen. En ja, Nathaniel Rateliff is blank al klinkt zijn stemgeluid diep en donker. Nummers als ‘Howling At Nothing’, ‘I’ve Been Failing’ en ‘Look It There’ zijn eigentijdse floorfillers met de sound van vervlogen tijden.

Niet alleen soul Toch weet Rateliff ons te verrassen en is niet alles doorspekt met soul. ‘Trying So Hard To Know’ is met zijn enkele akkoorden al even verrassend als doeltreffend en doet je misschien zelfs aan het geluid van CCR denken. ‘Wasting Time’ en vooral ‘Thank You’ zijn ware tijdloze pareltjes. Met ‘Shake’ zet Rateliff een broeierig, sensueel nummer neer dat een combinatie van soul en R&B is en met afsluiter ‘Mellow Out’ pakt Rateliff nog één keer terug naar dat heerlijke geluid uit de 70’s. Nog niet genoemd, maar hét feestje van het album is ‘S.O.B.’; de drie letters die een afkorting vormen van een niet al te vriendelijke begroeting. Het is hét swingende hoogtepunt van het album en een absolute blauwdruk van de soul.

Eindoordeel Na al die jaren ploeteren in niemandsland is daar waarschijnlijk eindelijk de erkenning. Samen met zijn boezemvriend Pope en andere muzikale vrienden zet Nathaniel Rateliff & The Night Sweats met dit titelloze debuut dé verrassing van 2015 neer. Met een authentieke soulstem en originele sound is dit een geweldig album met elf nummers die elke vezel in je lichaam prikkelen. Wat een feest en met de hit in dop ‘S.O.B.’. Veel luisterplezier.

5 oktober: Rotown, Rotterdam 12 oktober: Paradiso, Amsterdam