2019-08-15 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Native Harrow - Happier Now

Met haar derde album Happier Now heeft de Amerikaanse singer/songwriter Devin Tuel (artiestennaam Native Harrow) misschien haar echte creatieve identiteit gevonden.

Vintage Sound
Devin Tuel bracht eerder twee albums uit (Ghost en Sorores) en tijdens de laatste tournee kreeg dit nieuwe album al vorm. De opnames werden in een kleine drie dagen afgerond volgens een vast schema. In de vorm van een workshop benaderde Devin en haar collega’s dit project; de (muzikale) ideeën werden als band live ingespeeld en dat in combinatie met de “vintage” apparatuur zoals mics zorgt voor het authentieke geluid van Happier Now.

Voelt als ontsnapping
De opener ‘Can’t Go On Like This’ is lekker frivool met meteen dat vintage geluid waarvoor multi-instrumentalist en bandlid Stephen Harms ook grotendeels voor verantwoordelijk is. De inspiratie die Devin o.a. uit de muziek van Janis Joplin haalt is goed voelbaar in deze track. De titelsong is lekker loom en de gitaar van Harms weet de juiste sfeer te creëren. Dat vrijgevochten karakter binnen die Folk sound is misschien wel die ontsnapping voor de Amerikaanse. Enkele decennia lang was ze dag in, dag uit bezig met ballet en dat voelde op enig moment beklemmend. Over die bevrijdende periode zegt ze zelf : “I spent my early twenties playing every venue in Greenwich Village, recording demos in my friends kitchen, and making lattes. I felt very alive then. I was on my own living in my own little studio, staying up all night writing; the dream I had of being a bohemian New York City artist was unfolding. I wanted to be Patti Smith. I was also heartbroken, poor, and had no idea what I was getting myself into”.

Samenspel met Stephen Harms
Mooi is het introverte en semi-akoestische ‘Hung Me Out To Dry’ en ook op het lekker lopende ‘How  You Do Things’ wordt de wereld vanuit haar perspectief bekeken. Het basloopje van Harms is bij dit nummer de smaakmaker. De nalatenschap van de al eerder genoemde Joni Mitchell is ook op het introverte ‘Blue Canyon’ voelbaar terwijl ‘Hard To Take’ dan wel weer dat melancholische, Americana-karakter heeft, mede ingegeven door de stem van Devin en het gebruikte instrumentarium. Misschien wel het hoogtepunt van het album.

Happier Now is een sterk album waarbij duidelijk wordt dat Devin een nieuwe weg is ingeslagen. De negen tracks klinken origineel maar toch ook weer erg vertrouwd. De nummers bieden meer dan genoeg variatie en het totale plaatje klopt en nogmaals een meer dan eervolle vermelding voor Harms die meerdere instrumenten voor zijn rekening neemt. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter