2014-05-24 07:00:00 • 10 min lezen

Navarone - Vim & Vigor

Navarone – Vim & Vigor Label: Suburban Eindoordeel: 7,5

The Guns of Navarone zijn weer geladen. Vol met stevige melodieuze rocksongs van Nederlandse bodem. Na hun debuut album “A Darker Shade Of Winter” (de ep “Naverone” daarbuiten gelaten) werd de band al snel uitgenodigd op Noorderslag en diverse festivals. De recensies van het debuut waren lovend en hun clubtours waren in no time uitverkocht. Het is duidelijk te horen dat de band na hun lovend debuut is de band muzikaal gegroeid. De nummers zijn nog steeds rauwe rocksongs maar kent meer variatie, klinkt volwassener en klinkt zelfverzekerd om de rest van de wereld te willen veroveren.

De powerful pompende bas in het rockende “Black & Blue” stuwt de hele band mee naar voren. “Gimme Me A Shot” doet eerder denken aan de alternative grunge songs. Hier en daar is het een stevige hakwerk, maar zeker doeltreffend op de festivals. Het “Psycho Vaquero” doet daar meer denken aan de soundtrack van de film. Het inzetten van de trompetten in een lay back sound dat mee slepend is, kan ook prima als een pauze muziekje worden gebruikt. Het “Indigo Blue” doet direct denken aan de slowsongs van Pearl Jam als “Jerremy” met een stem dat wil klinken als Soundgarden zanger Chris Cornell. Hier en daar verliest de band wel hun identiteit of is er nog naar op zoek. Binnen “Leave” wordt het tempo snel verwisseld terwijl het zo lekker begon. Daarna werd de spanning uit het nummer gehaald. “Wander” kent meer de blues song dat daar in tegen wel het tempo en de spanning weet vast te houden en daardoor een van de betere nummers op dit album is. Met het slow-tempo nummer “Bottom Line” wordt het album afgesloten. “ Need of Direction in a State of Mind” staat wellicht centraal bij dit album. Gezien de druk van het album en niet in een hokje willen zitten, is de keus van Navarone duidelijk om hun vizier even anders op te leggen. Het hoort bij de groei van de band en wellicht dat het komende album een klapper wordt.