Nazareth – Tattooed On My Brain

Frontiers records

2018-11-24 07:00:00 • min lezen

Rock
7,5

Nazareth – Tattooed On My Brain

De meeste mensen boven de 40 kennen Nazareth van de cover ‘Love Hurts’ waarmee de band 100 jaar geleden een hele grote hit mee scoorden. Minder bekend is dat deze, nog steeds ondergewaardeerde band prachtige albums heeft gemaakt waaronder ‘Exercises’, ‘Rampant’ en het heerlijke Close Enough to Rock and Roll. Het zijn de album waarmee de leden van o.a. Iron Maiden mee zijn opgegroeid. De invloed en riffjes van Iron Maiden en andere rockacts hoor je al op deze albums.

Nazareth is dan ook een grote act in UK die veel bands heeft geïnspireerd. Van deze bezetting is alleen Pete Agnew nog actief. Drummer Sweet overleed op 51 jarige leeftijd en is vervangen door de zoon van Pete, Lee. Zanger Dan McCafferty stop in 2014 wanneer hij dit advies kreeg van zijn arts, wegens gezondheidsproblemen. Carl Sentance is de huidige zanger, na dat diverse mensen deze positie hebben bekleed. Sentance zijn zangstijl doet denken aan voormalig ACDC zanger Bon Scott, maar past in de sound van de huidige Nazareth.

Het album Tattooed on My Brain kent een prachtige titelstuk. Het swingt het rockt en heeft een heerlijk rauw tintje.  Het is jammer dat het hele album dit niet kent. De rechttoe rechtaan rock van ‘State of Emergancy’ of en de opener ‘Never Dance With The Devil’.  ‘The Rubik’s Romans’ dat weer een swingend en dat komt omdat de heren Agnew en Sentance hun songs afwisselen. Toch weten de heren bij elkaar te komen in ‘Don ’t Throw Your Heart Away’.
Het zijn allemaal goede rocksongs. Samen met gitarist Murrison weten de heren afwisselende songs te schrijven, waardoor het een gevarieerd album is.

Rock