Neal Casal - Fade Away Diamond Time (25th Anniversary ed.)

Label : Not Fade Away

2020-11-19 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Folk / Rock / Singer-songwriter
8,5

Neal Casal - Fade Away Diamond Time (25th Anniversary reissue)

25 jaar nadat het debuutalbum Fade Away Diamond Time het daglicht zag is er nu een re-issue van dit album van Neal Casal dat, met de wetenschap van u, eigenlijk een toonaangevend album is uit de rijke muziekcarrière van deze Amerikaanse singer/songwriter.

Eerste gitaar
Casal kreeg op zijn 13e jaar zijn eerste gitaar maar zijn jeugd was verre van zorgeloos en werd vanwege de echtscheiding van zijn ouders gekenmerkt door verhuizingen tussen diverse staten met New Jersey als eindpunt. Na zijn schoolband bleef hij actief muziek maken en kwam in 1992 contact met de legendarische Jim Scott. Een platencontract met het toenmalige label Zoo was het resultaat van jarenlang hard werken en Fade Away Diamond Time kwam in 1995 uit en ontving lovende kritieken.  Het was de onbekende Casal gelukt om een sound te creëren die we kunnen omschrijven als een mixture van West-Coast Sound, Country Rock en Americana en qua sound doet denken aan de muziek van Neil Young, Jackson Browne en The Eagles in hun beginperiode.

Jackson Browne
Op dit debuutalbum staan twaalf nummers en tijdens de opnames in het landhuis Palacio Del Rio (voormalig landhuis van Dean Martin) in Caliornia werd hij vergezeld door zijn vrienden John Giny op piano en orgel en Angie McKenna die voor de zang harmonieën. Het gezelschap werd gecompleteerd door enkele klasbakken van muzikanten zoals bassist Bob Glaub (o.a. Jackson Browne), drummer Don Heffington en Greg Leisz en Fooch Fischetti op pedalsteel. Opener ‘Day In The Sun’ is onmiddellijk typerend voor de sound van dit album; we horen de aangename stem van Casal die aan Jackson Browne doet denken, de alom aanwezig gitaren maar evengoed het Hammondorgel en die tweede stem van Angie McKenna. Die melodieuze southern rock wordt gaandeweg mooi uitgebouwd met nummers als ‘Maybe California’, ‘Leaving Traces’, ‘Detroit Or Buffalo’ en ‘Cincinnati Motel’.

Ryan Adams, Chris Robertson
Mooi ingetogen is ‘Bird In Hand’ met een hoofdrol van Leisz op pedalsteel en ‘The Days With You’ schetst mede door de mondharmonica en steelgitaar een mooi tijdframe.  ‘One Last Time’ is weer zo’n aangenaam Alt-Country nummer maar het hoogtepunt is waarschijnlijk toch het zes minuten durende ‘Free To Go’, een nummer waar werkelijk alles in terugkomt met een heerlijke gitaarsolo als kers op de taart. Dit 25-jaar oude album wordt afgesloten met een heuse wals, ‘Sunday River’, waarmee Casal met terugwerkende kracht nogmaals bewijst een uiterst talentvolle singer/songwriter te zijn geweest. We spreken hier van verleden tijd want na dit album zouden er nog vele soloalbums volgen alsmede samenwerkingen met Ryan Adams, Chris Robertson en anderen voordat Neal Casal op 26 augustus 2019 een einde aan zijn leven maakt.

Deze re-issue van Fade Away Diamond Time is echt weer heerlijk om te herontdekken na 25-jaar. De afgestofte versie klinkt nog steeds ongelofelijk eigentijds en toont nogmaals aan dat Neal Casal echt een begenadigd singer/songwriter én gitarist was. De heruitgave is nu voor het eerst op vinyl beschikbaar en de Cd-versie wordt vergezeld van een mooi boekwerkje. Met terugwerkende kracht een buiging. Veel luisterplezier.