Neil Diamond – Hot August Night III

Capitol / Universal

2018-08-27 07:00:00 • min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Neil Diamond – Hot August Night III

Begin dit jaar werd bekent dat de Amerikaanse singer songwriter Neil Diamond de ziekte van Parkinson heeft en stopt met optreden. In september 2017 stond de man nog in het Amsterdamse Ziggo Dome de sterren van de hemel spelen. Dat allemaal in het kader van zijn recente album Melody Road uit 2014.

Het nieuwste album Hot August Night III is opgenomen in 2012. Het hoort in de serie van zijn live albums dat in 1972 begon met Hot August Night  live at the Greek in Los Angeles.  De man wist toen 10 maal deze zaal uit te verkopen en in de bloei van zijn succes  een fantastisch album op te nemen. Het was de tijd dat Diamond hits scoorde met ‘Beautiful Noise’, ‘Solitary Man’ en ‘I Am …I Said’. Can hebben we nog de crooners ‘Sweet Caroline’, ‘Sung Song Blue’, ‘Red Red Wine’ en een prachtige versie van ‘Girl You’ll Be A Woman Soon’ op dit album staan. Na het live album ‘Love at the Greek’ werd het weer tijd voor een Hot August Night nr. II  (1987). ‘Hello Again’, Love on the Rocks en America behoorden tot de nieuwe hits. Nu in 2018 is er deel III dat een resumé kent van de hits die hij schreef, waaronder I’m A Believer’,  ‘You Don’t Bring Me Flowers’ aangevuld met  ‘We’ en ‘Pretty Amazing Graze’ van zijn latere werk met Rick Rubin.

Met Hot August Night III is er een mooi overzicht van Diamond gepresenteerd. De eerste helft van het album hoor je de meester de songs in een storytelling zingen. Soms is dat jammer omdat de vorige albums hier een betere versie van kennen. Het tweede deel (na de pauze) zingt de meester de sterren weer van de hemel en klinkt het allemaal reuze gezellig.  Zijn stem is nog steeds bijzonder en vol waardoor hij iedereen kan betoveren. De songs blijven catchy en soms wat gedateerd. Maar net als Abba mogen we zeggen dat Neil Diamond weer mag.
Alle bovenstaande songs en meer passeert de revue en op de bijbehorende dvd zien we de man vol passie en energie over het podium gaan. Hierdoor is dit alweer een mooi document!

Pop / Singer-songwriter