Neil Diamond & London Symphony Orch. – Classic Diamonds

Label: Capitol rec. / Universal

2020-11-22 07:00:00 • min lezen

Pop
8

De singer-songwriter van toen, de charmante man met de gouden stem. Met zijn donkere haren van toen en nu grijs. Zijn smile is nog net als toen en met een rugzak vol klassiekers en hits. De man van bijna 80 is inmiddels 50 jaar een bekende zanger in de muziek (als schrijver langer). Als cadeau van zijn label, is Diamond met het London Symphony Orchestra is in deze hitmachine gedoken en resultaat mag er weer zijn!

Het geeft een filmische versie weer van de stampers ‘Beautiful Noise’ , ‘I Am A Believer’ en het intieme songs ‘ Hello Again’ en ‘You Don’t Bring Me Flowers’. Nu vol met strijkers, subtiel gitaarwerk en percussie. Het opvallende aan dit album is dat men vooral put uit de old classics en niet uit de laatste albums waarmee Diamond zijn comeback wist te maken. Het past in de sound van Bacherach waarmee Diamond het nummer ‘Heartlight’ maakte voor de film E.T.
De grote hit Sung Sung Blue dat geïnspireerd is op het  Piano Concerto no 2 van Mozart, krijgt hier een prachtige uitvoering alsof de man een Back to the Future trip maakt naar Mozart hemzelf. De foto van de cello speler die Abbey Road studio inloopt is net zo’n klassiek beeld.
Wanneer Stevie Wonder zijn harmonica neemt voor het nummer ‘September Morn’ horen we twee muzikale giganten die de sfeer zo creëren als, en een ode brengen aan hun held Frank Sinatra. Maar het pompeuze ‘America’ (uit de film The Jazz Singer)zou de VS als een volkslied moeten adopteren. Het is alles wat Amerika wil zijn, maar nu niet is. Het zou de verbindende factor kunnen zijn.  Het album brengt een prachtige versie van de ‘Holy Holy’ en zijn ‘Love on the Rocks’. Met humor sluit hij het album af met ‘I’ve Been This Way Before’.

Het album past in de tijd van het jaar. De top 2000 en kerstsfeer zit in deze muziek. Dus een mooi cadeau voor de good old fans die inmiddels 50 plus zijn.

Pop