2014-05-25 07:00:00 • 5 min lezen

Neil Young - A Letter Home

Neil Young – A Letter Home Label: Third Man Records/ Warner music Eindoordeel: 7,5

Het is altijd mooi om een muzikant van naam die op zoek gaat naar de grenzen van het kunnen. Dat is Neil Young op zijn best. Het is niet altijd even goed, maar zeker een wijze van kunst. Dit is weer een project dat Young is gestart, meer om de reden van kunst dan de kwaliteit te leveren van het audio product. “A Letter Home” gaat terug in de tijd toen een telefooncel de snelste manier was om iemand te kunnen bereiken. Hier kon je de stem van je kind of familie horen. Stel je daarbij voor dat de covers die Young speelt uit die tijd zijn en de toenmalige muzikant alleen een telefooncel had om naar huis te bellen. Samen met Jack White werd er een telefooncel geplaatst en met een voice o graph werd dit album op genomen. De voice o graph is een opname recorder dat lijkt op een bandrecorder, maar dan met dunner band. Hierdoor krijgt het opgenomen geluid of liedje dezelfde klankkleur wanneer je aan de andere kant van de lijn zou zitten om te luisteren wat degene uit de telefooncel te vertellen had. Ter vergelijking met het geluid van het polygoonjournaal .

Hier begint het album dan ook mee. Een muzikant die een gesproken brief inspreekt voor zijn overleden oma (of naar huis belt) en zijn persoonlijke verhalen verteld en dit in de vorm van liedjes te zingen. Zo koos Young voor “Needle of Death” (Bert Jansch) dat hem inspireerde voor het schrijven van zijn eigen nummer “Needle and the Damage Done”. “The Reason To Believe” van Tim Hardin geeft de onzekerheid van de muzikant en zijn overdenking weer. Of het “If You Could Read My Mind” van Gordon Lightfoot en “My Hometown” van Bruce Springsteen is voldoende zeggend.

Een verzameling van “rediscovered songs from the past” waar een verhaal aan zit, aldus Neil Young. Een album dat mooi en verrassend is als kunst, maar het zal in de toekomst wellicht toch minder vaak gedraaid worden door deze wijze van opname. Dan nemen we eerdere uitvoeringen of het recente "Live at the Cellar Door".Toch heerlijk dat deze heren dit gewoon doen en blijven experimenteren met geluid. Overigens liet Young weten dat deel 2 van The Archives komend jaar zal verschijnen.