Neil Young – Hitchhiker

Label: Reprise / Warner

2017-09-26 07:00:00 • min lezen

Singer-songwriter
8,5

Neil Young – Hitchhiker

Het is de authentieke singer songwriter Neil Young die altijd weet te verrassen met een goed album. Hij houdt zich niet aan de regels en wetten van de muziek, maar vind dat hij zijn verhaal kwijt moet en dat via het medium van muziek. Wel of niet met zijn rockband The Crazy Horse, of de jonkies van Lucas Nelson of zijn Americana boys Steven Stills, Graham Nash en David Crosby. Met Hitchhiker neemt hij het heft zelf in handen.

Dat wil zeggen dat Young nu heeft besloten om zijn vergeten album uit 1976 groen ligt heeft gegeven om uit te brengen. Het album werd gemaakt in de periode dat hij met zijn rockact The Crazy Horse het album ZUMA en American Stars n Bars kwam. Met het album Hitchhiker heeft Neil Young een serie songs opgenomen  waarbij hij alleen gebruik maakt van een akoestische gitaar. Later zullen de meeste songs op diverse albums van Young verschijnen. “Pocohontas” en “Powerfinger” kennen prachtige versies op het live album Rust Never Sleeps, terwijl “Give Me Strength” en “Hawaii” op dit album voor het eerst te horen zijn.
Gezien de tijd is het wel begrijpelijk dat Young de songs heeft laten liggen om te rijpen. Maar inmiddels zijn de songs van dit album in deze tijd weer acceptabel goed te noemen. Hier is Young altijd bewust van om zijn fans in een tijdspad te vangen. Het titelnummer was al te horen op Le Noise maar dit is voor mij een betere uitvoering.
Het is allemaal overtuigender en gelijk kwetsbaarder in de zang, waardoor dit een must is voor de Young fans en voor de nieuwe generatie een mooi album om de meester van de singsongwriters rock te ontdekken.

Singer-songwriter