Neuzeitliche Bodenbeläge - Der Große Preis

Label : Bureau B

2020-12-28 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative
7,5

Neuzeitliche Bodenbeläge is ook weer één van die Duitse acts die we binnen het genre Krautrock kunnen scharen; dit wat alternatieve, elektronisch getinte genre kende zijn hoogtijdagen in de jaren ’60 en ’70 maar nog steeds is er in Duitsland een levendige muziekscene binnen deze niche die we hiermee prima kunnen associëren.

Berlijn
Het album opent met de titelsong dat feitelijk een spoken-lyric is; minimalistische synths zorgen voor een haast filmisch kosmisch geheel en de gesproken tekst geeft het nummer een onheilspellend karakter. ‘Keramik & Konflikte’ is een radiovriendelijke electro-track maar met ‘Rausfahr’n’ is daar weer dat vertrouwde analoge geluid dat door strakke beats voortgestuwd wordt. De toegevoegde samples zorgen voor de muzikale versieringen en geven de track ook wel dat vintage karakter mee. Op die stijl borduurt het Berlijnse duo verder met nummers als ‘Maske’, ‘Gelb’s Groove’. Die stijl kunnen we dan waarschijnlijk het beste karakteriseren als synth-pop met een nodige dosis analoge dub en samples. Niklas Wandt en Joshua Gottmanns die Neuzeitliche Bodenbeläge vormen brachten eerder al een EP uit maar dit is hun eerste volwaarde album. Een nummer als ‘Haare’ kunnen we duidelijk associëren met het werk van de Duitse band DAF die in de jaren ’80 furore maakte terwijl bij ‘Marktplatz’ en ‘Maske’ de vergelijking met Kraftwerk nooit ver weg is.

Het blijft een wonderlijke muzikale niche-wereld maar toch heeft elke band toch weer zijn eigen sound waarbij het minimalistische, industriële karakter wel de gemeenschappelijke deler is. Bij de zeven tracks op Der Große Preis is het vooral het vintage karakter dat de nummers door de analoge synthesizers en de samples meekrijgen opvallend. Hoogtepunt blijft de titeltrack dat door de gesproken tekst wel een heel donker karakter meekrijgt. Veel luisterplezier.

Alternative