2020-12-15 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Punk / Rock
7,5

New Model Army - Carnival (Redux)

15 jaar na het uitkomen van Carnival wordt het album van de fameuze Folkrock-band New Model Army nieuw leven in geblazen door een heruitgave aangevuld met vier nog niet eerder uitgebrachte tracks.

Roerige periode
Het album, dat oorspronkelijk dus in 2005 werd uitgebracht, zag het daglicht na een roerige periode van de Britse band. Vanwege een ongeneeslijke ziekte nam drummer Robert Heaton noodgedwongen afscheid van de band en overleed in 2004 en verder waren er in die periode de nodige rimpels en scheuren in de samenwerking. Michael Dean neemt plaats achter de drums en samen met frontman Justin Sullivan wordt Carnival toch een prima album al kan het eindresultaat vooral frontman Sullivan nooit echt tot volle tevredenheid bekoren. Nadat de band vorig jaar nog het album From Here uitbracht kreeg de band dit jaar de mogelijkheid kreeg om Carnival opnieuw uit te brengen op een ander label. Ze vonden nog vier niet eerder uitgebrachte tracks en zagen hun kans schoon om zoals ze zelf zeggen: “we discovered four associated tracks (B-sides and unreleased songs) to add to it and saw an opportunity to ‘reimagine’ the album as a whole.”

Vier nieuwe tracks
Resultaat is een album dat is afgestoft en opgepoetst door producer Lee Smith met wie ze de laatste albums opnamen. Nummers als ‘Water’, met dat typerende stemgeluid van Sullivan, ‘Red Earth’ en ‘Another Imperial Day’ hebben weinig tot niets aan energie ingeboet en blijven ook vaak dicht bij het origineel. Ook de nieuwe nummers hebben die intensiteit waarmee de Folk/Punk/Rockband bekend werd; ‘Rumour And Rapture’ staat bol van het betere gitaarwerk terwijl de band met het akoestische ‘Caslen (Christmas)’ uit hun vertrouwde comfortzone stapt.  De andere twee nieuwe nummers, ‘Stoned, Fired And Full Of Grace’ en ‘One Bullet’ zijn nummers die bij de fans bekend zijn als akoestische tracks maar nu als band zijn opgenomen.

Carnival is nog steeds het album dat als een soort breekpunt over overgang gezien wordt voor New Model Army. Het zijn vooral de vier extra tracks die voor dat kleine beetje extra zorgen. Dat, in combinatie met het feit dat het album toch weer is opgefrist zorgt voor een lekker stevig album. Veel luisterplezier.

Folk / Punk / Rock