2016-02-13 07:00:00 • 10 min lezen

Newton Faulkner - Human Love

Label : BMG Eindoordeel : 8

De release van Human Love was eind 2015 nagenoeg geruisloos. Met enkele concerten in Nederland in het vooruitzicht willen we toch even stilstaan bij dit inmiddels 5e album van Newton Faulkner.

Tot op heden vooral in Engeland en Ierland succesvol Newton Faulkner heeft vooral in Engeland, Ierland en in mindere mate in Australië al een aardige staat van dienste opgebouwd. De 31-jarige Brit bracht inmiddels vier albums uit waarvan het debuut Hands Built By Robots uit 2007 meteen de hoogste notering behaalde in de UK-charts. Dat kwam niet in de minste plaats door de hitsingle ‘Dream Catch Me’,  afkomstig van dat debuut. Overigens herhaalde hij dat staaltje in 2012 nogmaals met zijn derde album Write It On Your Skin. Met zijn lekkere gitaarpop heeft deze dreadlocks dragende singer/songwriter inmiddels zijn visitekaartje afgegeven en nu is daar zijn vijfde album met de titel Human Love.

Het klinkt als lekkere gitaarpop Je moet zijn muziekstijl in de hoek van Jason Mraz en Jack Johnson zoeken. Faulkner schrijft het merendeel zelf, neemt overal de leadvocals voor zijn rekening en laat horen uitermate goed met de gitaar overweg te kunnen. Verder is het gebruiken van gitaar als percussie-instrument één van zijn handelsmerken. ‘Free’ is een prima cover van Major Lazor en een sterke opener, gevolgd door het lekker catchy klinkende ‘Up And Aways’. Op het vierde nummer ‘Passing Planes’ worden we door Faulkner écht verrast; dit nummer zou wel eens dé hit kunnen worden; veel variatie, een strakke melodie en een wat iel stemgeluid maken het tot één van de betere nummers van dit album. Toch laat Faulkner ook een totaal andere kant van zichzelf zien. De vrouwelijke “touch” komt tot stand door Tessa Rose Jackson die haar part meezingt op ‘Stay And Take’, een nummer dat ook weer lekker afwijkt van de rest van de nummers.

Vijf extra akoestische tracks Halverwege het album komen we ‘Break’ tegen, een typische singer/songwriter song; een akoestische, melancholieke ballad over verloren liefdes uit het verleden. Op Human Love toont Faulkner zijn veelzijdigheid en laat dat horen; horen we daar wat “wereldmuziek”-invloeden op ‘Far To Fall’? Naast het interessante ‘Gone’ is ook afsluiter en titelsong ‘Human Love’ de moeite waard; een ietwat langzaam nummer met een duidelijke drumbeat. Als toetje krijg je op dit schijfje ook nog een vijftal akoestische uitvoeringen van nummers op Human Love. Vooral de uitgeklede versie van ‘Free’ en ‘Far To Fall’ spreken tot de verbeelding.

Eindoordeel De dreadlocks zijn óf geheel verdwenen óf er is een stuk afgeknipt. In de begeleidende clip van ‘Free’ is hij in ieder geval aardig met een schaar in de weer. Natuurlijk is het speelveld van de singer/songwriter groot en iedereen wil een stukje van de taart meepikken. In Engeland staat Ed Sheeran op een voetstuk maar Newton Faulkner zou met Human Love wel eens aan zijn poten kunnen zagen. Human Love is een album dat een absolute aanrader is en in het zonnetje gezet moet worden. Veel luisterplezier.

Newton Faulkner live: 3 maart : Melkweg, Amsterdam 5 maart : Tivoli, Utrecht