Puntgaaf nieuw album Wake Me Up van Nick Mulvey

2017-10-06 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop / Singer-songwriter
8,5

Nick Mulvey - Wake Up Now

Na drie jaar is daar de opvolger van het titelloze debuut van Nick Mulvey. De inmiddels 32-jarige Britse singer/songwriter, die studeerde in Havana, was succesvol met zijn melancholische liedjes die vooral vorm kregen door zijn specifieke gitaargeluid. Nu is daar de opvolger die als titel Wake Up Now heeft meegekregen.

Label : Fiction / Caroline

Latin- en Afrikaanse muziekinvloeden
Mulvey heeft voor dit tweede album zo ongeveer zelf alles geschreven en speelt daarbij op vrijwel alle snaarinstrumenten, percussie, synths en omnichord. Hij trapt af met ‘Unconditional’, een nummer dat als een logisch vervolg klinkt op de nummers van zijn debuut. Op zijn typerende wijze van gitaarspelen weet hij meteen een swingend en aanstekelijk nummer neer te zetten met invloeden uit de Latin- en Afrikaanse muziek. Deze sfeer bouwt hij op een nummer als ‘Transform Your Game (We Remain)’ subtiel nog verder uit en af en toe lijkt het alsof de melodie en de vocalen uit de pas lopen. Maar als je goed luistert is dat juist niet het geval, het is nu juist die combinatie van stijlen, instrumentarium die het geheel opwindend maken. De baslijn en percussie zorgen voor een opzwepend nummer en de blazers en de stem van Mulvey zorgen ervoor dat dit een topnummer is.

Technisch vaardig “fingerpicking” gitaarspel
Toch beheerst Mulvey ook de kunst van het ingetogene. Luister maar eens naar het prachtige ‘Imogen’. Vanuit een melodie die bestaat uit fingerpicking gitaarspel en zijn stemgeluid worden er langzaam strijkers toegevoegd en horen we gaandeweg een koor en wat percussie. Iets minder gecompliceerd en zelfs wat politiek getint is ‘We Are Never Apart’ waar Mulvey de Dakota Pipeline ter discussie stelt. Zoals bekend heeft het onnavolgbare (akoestische) gitaarspel van Mulvey deels in het buitenland vorm gekregen. Dat is ook te horen op ‘Moutain To Move’, ook weer zo’n heerlijk opgewekt nummer waar we ook de verwijzing naar de titel van dit album in terug horen (“And Wake Up Now”). Eén van de hoogtepunten is waarschijnlijk ‘In Your Hands’, een verfijnd midtempo nummer met was jazzy invloeden, waar bij elke luisterbeurt meer laagjes verschijnen. Op het bijna zes minuten durende nummer is het dan weer de percussie, dan weer de tweede stem en dan weer de gitaar die de volle aandacht trekt. Het slechts uit vier regels bestaande ‘Lullaby’ is een verrassing uit het niets en de afsluiter ‘Infinite Trees’ is het gedroomde liefdesliedje waar Mulvey nog eens laat horen waartoe hij in staat is als we hem alleen met zijn gitaar horen. Werkelijk adembenemend.

Wake Up Now is niet vernieuwend en de sound en sfeer op het album zijn eerder herkenbaar. Toch is het meer dan een prima album waarbij Mulvey laat horen over een voortreffelijke gitaartechniek te beschikken en een prima singer/songwriter is. Voeg daarbij die typerende elementen uit andere continenten die hij zich eigen heeft gemaakt en je krijgt dit resultaat. Elf songs die allemaal bovengemiddeld zijn waarbij het album als één geheel klinkt. Het bijgevoegd boekje geeft je nog een inkijk in zijn teksten. Eentje voor de jaarlijstjes. Veel luisterplezier.

Nick Mulvey Live:
1 november : Tivoli/Vredenburg, Utrecht
3 november : Crossing Border Festival, Den Haag