2014-10-05 07:00:00 • 8 min lezen

Nick Nicely - Space of a Second

Nick Nicely – Space Of A Second Label: V2 Eindoordeel: 7,5

De multi instrumentalist Nick Nicely kende zijn glorietijden met Citizen Kane, maar begon jaren 70 in een klein bandje met Jeff Leach. Wanneer Jeff besluit als sessie muzikant te worden werd hij ingehuurd door o.a. Barcley James Harvest en Brian May. Nick stortte zich op het muziekinstrument van de toekomst, de synthesizer. De jaren 80 waren voor hem op het lijf geschreven. “Hilly Fields” uit 1982 werd de doorbraak voor Nicely. Hoewel het niet al hit kaskraker werd, bleef het voor veel muzikanten (keyboard-spelers) een prestatie werkje. Terugkijkend in de tijd, werd dit experimentele psycho track het eerste nummer waarin gescratched werd. Trevor Horn pikte dit ook op en leverde de productie voor de opvolger ‘On The Coast”. Uiteindelijk bracht Nicely het nummer niet uit tot verbazing van het label. Het gevolg was dat Nick op een zijspoor werd gezet.

Als sessiemuzikant dook hij op in de wereld van Ravers, dance en house en dat bracht met Citizen Kaned zijn succes. Zijn werk is vooral op verzamelwerk te vinden en in 2011 kwam de remake van “Hilly Fields”. Het werd de start voor een solo vervolg. “Space Of A Second” is ook voornamelijk een experimentele dance album. Als alle geluiden in de mix komen wordt dit ervaren als “Whirlpool” en krijgt deze titel dan ook mee. “Rainbow” valt op omdat het nummer niet begint met ruis, golvende klanken of wind. Op dit album is ook een akoestische versie te vinden van “Hilly Fields”, voordat er iemand een guilty pleasure van maakt.

Aan de kwaliteit van Nick Nicely kan het niet liggen, maar of de radio makers hier aandacht of airplay aan willen besteden is twijfelachtig.