2019-03-13 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock 'n Roll / Singer-songwriter
8

Nick Waterhouse - Nick Waterhouse

Nick Waterhouse is terug met zijn titelloze vierde album. De Amerikaans singer/songwriter én gitarist met het kenmerkende brilletje is terug met zijn old-school Rhythm en Blues.

Tijdmachine
Voordat ik een LP op de draaitafel legt of een CD’tje in de speler schuif, kijk ik altijd naar de cover. Covers zijn je eerste kennismaking met dat nieuwe stukje muziek en zorgt dat bepaalde hersendelen geactiveerd worden door interpretatie en inlevingsvermogen. De cover van dit vierde album is dan ook alleszeggend en plaatst je meteen in de jaren ’60. Alsof je in een tijdmachine zit en terug geteleporteerd wordt naar de tijd van Fats Domino, Dean Martin en Bing Crosby. Waterhouse heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld met dit vierde album als absolute hoogtepunt tot op heden. Van de elf tracks zijn er tien door de uit Californië afkomstige Amerikaan zelf geschreven en het merendeel is heerlijk uptempo en dansbaar. Hij trapt af met ‘By Heart’ en als vanzelf gaat de zon schijnen; soepel bewegende R&B waarbij de piano, blazers en de backing vocals het geheel laten klinken alsof de opnames live op de plaat zijn gezet. Ook nummers als ‘Song For Winners’, met het rauwe randje in zijn stem, ‘Man Leaves Town’ en ‘I Feel An Urge Coming On’ zijn heerlijk swingend. De laatste is overigens de enige cover op de plaat en oorspronkelijk van Jo Armstead uit 1967.

Motown
Op een dergelijk album moet natuurlijk ook een instrumentale track staan, iets wat in de jaren ’50 en ’60 heel gewoon was. ‘El Viv’ is die track op dit album; een heerlijk swingend Rock ’n Roll nummer met aanstekelijke groove. ‘Wherever She Goes’ en vooral het met een Motown-sound doordrenkte ‘Wreck The Rod’ zijn waarschijnlijk de hoogtepunten op deze nieuwe plaat. Met ‘Song For Winners’ krijgen we nog een Surf Rock n Roll’ plaat voorgeschoteld waarbij de backing vocals en de blazers het geheel weer prachtig muzikaal inkleuren. ‘Undedicated’ is de R&B ballad met een Jazzy tintje terwijl ‘Which Was Writ’ glanst vanwege het gitaarspel.

De kracht van dit album zit hem vooral in de composities, het instrumentarium en de locatie waar het is opgenomen. In de Electro Vox Recorders in het Californische Hollywood krijgen weten Waterhouse en de sessiemuzikanten een authentieke sfeer en sound te creëren waarmee ze een eigentijdse versie van R&B met een vleugje Jazz weten te produceren. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Nick Waterhouse live:
28 maart : Paradiso (Zonnehuis); Amsterdam